Zaproszenie do wspólnej nauki

zaprasza Cię do wspólnej nauki fiszek

Połączenie głosowe
Upewnij się, że masz włączone głośniki i mikrofon
Odrzuć

Jedzenie przed maturą. Jak przygotować sobie śniadanie na 100 procent!

Czy picie wody jest związane z lepszymi ocenami?

Jednym z najlepszych sposobów na zwiększenie i utrzymanie koncentracji jest odpowiednie nawodnienie. Wiele osób popełnia błąd i sięga po napój dopiero wtedy, kiedy czuje pragnienie. To błąd. Nawet nieznaczne odwodnienie może prowadzić do zmęczenia, bólów głowy, zmniejszenia czujności i koncentracji na zadaniu. Staraj się sięgać po czystą wodę. Możesz ją urozmaicić sezonowymi owocami, ogórkiem, cytryną i ziołami. Kawa i herbata zawierają kofeinę, która szkodzi w dużych ilościach, a kolorowe słodkie napoje i energetyki powodują szybkie skoki energii, która szybko się wyczerpuje.

Weź ze sobą butelkę wody na egzamin, jeśli możesz; badanie studentów uniwersytetów wykazało, że ci, którzy przynieśli ze sobą napoje, zwłaszcza wodę, zdawali na egzaminie średnio o 5% lepiej niż ci, którzy tego nie zrobili!

Dziewczyna z butelką wody
Na egzamin można zabrać małą butelkę wody. / fot 123RF

Sprawdź także: Co trzeba mieć na egzaminie?

Śniadanie na 100 proc., czyli co zjeść w dniu egzaminu?

Część z was pewnie nie będzie mogła niczego przełknąć, ale nie pozwólcie sobie na pójście na egzamin z pustym żołądkiem. Będziecie czuć się słabo, a burczące odgłosy mogą was zawstydzić i przeszkadzać kolegom i koleżankom w skupieniu. Badania pokazują, że uczniowie i studenci jedzący śniadanie osiągają lepsze wyniki na egzaminach. Najlepiej wybierzcie ulubione, codzienne śniadanie. Takie, po którym zawsze czujecie się dobrze. To nie czas na eksperymenty! Nie słuchajcie też osób, które podpowiadają wam, że musicie zjeść tłusty i syty posiłek, który dostarczy wam dużo energii i siły do pisania. Smażone kiełbaski wam nie uciekną, tymczasem warto wybrać inne produkty.

Przypomnijcie sobie lekcje biologii – złożone węglowodany, białka, tłuszcze Omega-3 – to wasi sprzymierzeńcy w walce z arkuszem maturalnym. Najlepsze śniadanie egzaminowe składa się ze złożonych węglowodanów, np. takich jak produkty pełnoziarniste (płatki owsiane, ciemne pieczywo) lub muesli o niskiej zawartości cukru, ponieważ zapewniają one powolne uwalnianie energii. Nie zapomnijcie o dodatku białka, w postaci mleka, jogurtu lub jajek, aby dłużej czuć się sytym. W dniu egzaminu postarajcie się uwzględnić porcję pokarmu bogatego w długołańcuchowe tłuszcze Omega-3 (sardynki, orzechy włoskie, wędzona makrela, łosoś czy jajka), ponieważ uważa się, że mają właściwości pobudzające mózg.

Już wiecie, jak powinno wyglądać wasze idealne śniadanie przed maturą, egzaminem ósmoklasisty lub innym ważnym wydarzeniem. Na koniec warto jeszcze wspomnieć o produktach, z których należy zrezygnować w dniu egzaminu. Wspomniane już wyżej energetyki, słodkie drożdżówki czy muffinki, wysokocukrowe dżemy czy inne przekąski warto sobie zostawić na późniejszą osłodę. Mięso indyka zawiera L-tryptofan, niezbędny aminokwas wywołujący senność. Unikaj także pewnych kombinacji żywności, takich jak białko i skrobia w jednym posiłku. Substancje te wymagają dodatkowego czasu i energii poświęconej na trawienie, gdy są jedzone razem.

 

Zobacz najnowsze artykuły