Cywilizacją młodszą niż Mezopotamia i Egipt była cywilizacja grecka. Rolnictwo mogło się tam rozwijać tylko na obszarach przybrzeżnych, gdyż większość powierzchni Grecji pokryta jest wysokimi górami. W górach znajdowały się surowce mineralne, co sprzyjało rozwojowi rzemiosła. Nadmorskie położenie decydowało o rozwoju rybołówstwa i handlu morskiego. W Grecji uprawiano zboża, warzywa i owoce. Szczególnie ważna była uprawa winorośli i oliwek. Mięso jedzono tylko od święta.
W Grecji nie istniało jedno państwo, ale miasta-państwa, z których najsłynniejsze i najważniejsze to Ateny i Sparta. Ateny położone były w pewnej odległości od morza. Miasto początkowo znajdowało się na wzgórzu zwanym Akropol („górne miasto”). Później, kiedy mieszkańców zaczęło przybywać, zabudowano także teren u podnóża Akropolu, który wtedy przekształcił się w miejsce poświęcone bogom. Znajdowała się tam m.in. wspaniała świątynia bogini Ateny - Partenon. Domy Ateńczyków składały się z kilku pomieszczeń. Centrum domu stanowiło podwórko z ołtarzem ofiarnym, gdzie rodzina gospodarza oddawała cześć bogom, wokół budowane były komnaty o różnym przeznaczeniu (sypialnie, łaźnia, kuchnia), wyposażenie stanowiły proste meble: krzesła, stoły, skrzynie do przechowywania ubrań. Domy zazwyczaj nie posiadały bieżącej wody, kanalizacji, a nawet komina - dym ulatywał przez odsuwane dachówki. W centrum miasta znajdował się rynek - agora. Tam handlowano, spotykano się, wymieniano informacje. Mężczyźni spędzali tam znacznie więcej czasu niż w swoich domach. Kobiety natomiast rzadko wychodziły z domu.
W Atenach chłopcy uczyli się czytania, pisania, gry na instrumentach i śpiewu. W gimnazjonie (specjalnym parku z budynkiem przeznaczonym do ćwiczeń fizycznych) trenowali zapasy, biegi, skoki, rzut dyskiem.
Dziewczynki ateńskie nie chodziły do szkoły. W Sparcie natomiast dążono do wychowania chłopców na żołnierzy, a dziewczynek - na matki przyszłych żołnierzy, dlatego dbano przede wszystkim o sprawność fizyczną. Wychowaniem dzieci od 7 roku życia zajmowało się państwo. Uprawiano dyscypliny sportowe, które mogły być wykorzystane przez przyszłych żołnierzy: jazda konna, zapasy, rzut oszczepem. Chłopcy wychowywani byli w koszarowych warunkach, co stanowiło zaprawę do przyszłego wojskowego życia.
O życiu starożytnych Greków dowiadujemy się m.in. z malowanych naczyń (np. waz). Przedstawione są na nich sceny mitologiczne, zawody sportowe, warsztaty rzemieślnicze.
Teksty dostarczyło Wydawnictwo GREG. © Copyright by Wydawnictwo GREG
Autorzy opracowań: B. Wojnar, B. Włodarczyk, A Sabak, D. Stopka, A Szostak, D. Pietrzyk, A. Popławska, E. Seweryn, M. Zagnińska, J. Paciorek, E. Lis, M. D. Wyrwińska, A Jaszczuk, A Barszcz, A. Żmuda, K. Stypinska, A Radek, J. Fuerst, C. Hadam, I. Kubowia-Bień, M. Dubiel, J. Pabian, M. Lewcun, B. Matoga, A. Nawrot, S. Jaszczuk, A Krzyżek, J. Zastawny, K. Surówka, E. Nowak, P. Czerwiński, G. Matachowska, B. Więsek, Z. Daszczyńska, R. Całka
Zgodnie z regulaminem serwisu www.opracowania.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora jest niedozwolone.
Ciekawostki (0)
Zabłyśnij i pokaż wszystkim, że znasz interesujący szczegół, ciekawy fakt dotyczący tego tematu.