Katastrofa Concorde’a
To właśnie katastrofa lotnicza przesądziła o ostatecznym wycofaniu Concordów.
25 lipca 2000 roku podczas startu samolot prawdopodobnie najechał na metalowy element leżący na pasie. Fragmenty przebitej opony uszkodziły silniki i zbiornik paliwa, jednak samolot przekroczył prędkość decyzji. To taka prędkość, po osiągnieciu której nie można już wyhamować samolotu i odwołać startu. Concorde wzbił się w powietrze i po 2 minutach spadł na hotel i restaurację. Katastrofa pochłonęła 113 ofiar.
Czy będziemy latać szybciej?
W zasadzie to całkiem możliwe. Mimo wszystkich wad, które opisaliśmy wyżej, pracę nad samolotami naddźwiękowymi trwają. Swoje modele zapowiedziały już takie firmy jak SpaceX, Boom, Boeing, czy współpracująca z NASA, Lockheed Martin.
Samoloty hipersoniczne nowej generacji mają być jeszcze szybsze, bezpieczniejsze i cichsze. Za to żaden z producentów nie chwali się zakładanymi kosztami lotów. Ciekawe dlaczego…