Wybierz szkołę

Wybierz dział

Zaproszenie do wspólnej nauki

zaprasza Cię do wspólnej nauki fiszek

Połączenie głosowe
Upewnij się, że masz włączone głośniki i mikrofon
Odrzuć

Pozostałe składniki powietrza

Pozostałe składniki powietrza

Azot

Azot został odkryty przez Rutherforda. Nazwał go „zepsutym powietrzem”, ponieważ nie podtrzymuje palenia i nie bierze udziału w oddychaniu. Wydychamy go tyle samo, ile wdychamy.

Azot jest gazem bezbarwnym, bez zapachu, bardzo słabo rozpuszcza się w wodzie. Pierwiastek ten ma podstawowe znaczenie w życiu roślin, nie potrafią one jednak korzystać z azotu zawartego w powietrzu (wyjątkiem jest łubin). Rośliny pobierają azot z gleby w postaci związków chemicznych, które rolnicy uzupełniają nawozami sztucznymi.

Zastosowanie azotu: w przemyśle chemicznym do otrzymywania m.in. amoniaku, kwasu azotowego i nawozów sztucznych, barwników, materiałów wybuchowych.

Gazy szlachetne

W powietrzu znajdują się gazy szlachetne, czyli pierwiastki nie reaktywne, które nie chcą wchodzić w reakcje z innymi pierwiastkami.

W powietrzu znajduje się:

Gazy szlachetne w powietrzu. Argon, neon, hel, krypton, ksenon.

Zastosowanie:

Argon - jako gaz niepalny, nie reaktywny, nie podtrzymujący życia znalazł zastosowanie jako wypełniacz żarówek i przestrzeni między szybami w oknach z tworzyw sztucznych.

Neon - pod wpływem prądu elektrycznego świeci na czerwono, dlatego znalazł zastosowanie w lampach neonowych (neonówkach).

Hel - jest niepalny i lekki (ma mniejszą gęstość od powietrza), dlatego służy do napełniania balonów oraz wymieszany z tlenem jest zastosowany w butlach tlenowych dla nurków.

Para wodna

O obecności pary wodnej w powietrzu może świadczyć fakt, że skrapla się ona na zimnych powierzchniach przedmiotów, co obserwujemy jako „zaparowanie”. W atmosferze, gdy są duże różnice pomiędzy temperaturą w dzień i w nocy, para wodna skrapla się i występuje w postaci mgły.

Niektóre substancje chemiczne pochłaniają parę wodną z powietrza i to zjawisko nazywamy higroskopijnością.

Substancją higroskopijną, czyli pochłaniającą parę wodną z powietrza, jest wodorotlenek sodu. Pozostawiony na powietrzu staje się śliski, a po dłuższym czasie rozpływa się. Podobnie zachowują się niektóre cukierki - landrynki.

Właściwości wodoru

Wodór występuje w małych ilościach w górnych warstwach atmosfery, odkrył go angielski chemik Cavendish.

Właściwości wodoru. Wodór jest gazem bezbarwnym, bez zapachu, nie rozpuszcza się w wodzie. Zmieszany nawet z małą ilością tlenu lub powietrza tworzy mieszaninę wybuchową, zapala się wtedy z charakterystycznym, podobnym do gwizdu, odgłosem. W ten sposób możemy odróżnić wodór od innych gazów. Po przyłożeniu do probówki z wodorem palącego się łuczywka słychać charakterystyczne świśnięcie. Wodór reaguje z innymi pierwiastkami tworząc związki chemiczne. Wodór + tlen = woda. Wodór + azot = amoniak. Właściwością wodoru jest również odbieranie tlenu z tlenków. Proces ten nazywamy redukcją i jest to proces odwrotny do utleniania. Tlenek miedzi + wodór = miedź + woda.

Pogłębiaj wiedzę w temacie: Pozostałe składniki powietrza

Zobacz podobne opracowania

  • Podstawowa
  • Chemia
  • Powietrze
  • Podstawowa
  • Chemia
  • Powietrze
  • Podstawowa
  • Chemia
  • Powietrze
  • Podstawowa
  • Chemia
  • Powietrze
  • Podstawowa
  • Chemia
  • Powietrze

Ciekawostki (0)

Zabłyśnij i pokaż wszystkim, że znasz interesujący szczegół, ciekawy fakt dotyczący tego tematu.

Teksty dostarczyło Wydawnictwo GREG. © Copyright by Wydawnictwo GREG

Autorzy opracowań: B. Wojnar, B. Włodarczyk, A Sabak, D. Stopka, A Szostak, D. Pietrzyk, A. Popławska, E. Seweryn, M. Zagnińska, J. Paciorek, E. Lis, M. D. Wyrwińska, A Jaszczuk, A Barszcz, A. Żmuda, K. Stypinska, A Radek, J. Fuerst, C. Hadam, I. Kubowia-Bień, M. Dubiel, J. Pabian, M. Lewcun, B. Matoga, A. Nawrot, S. Jaszczuk, A Krzyżek, J. Zastawny, K. Surówka, E. Nowak, P. Czerwiński, G. Matachowska, B. Więsek, Z. Daszczyńska, R. Całka

Zgodnie z regulaminem serwisu www.opracowania.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora jest niedozwolone.