Ułamki dziesiętne porównujesz tak jak liczby naturalne, porównując cyfry w odpowiednich rzędach.
Przykład
Porównaj liczby 5,25 i 5,23
Wygodnie jest zapisać porównywane liczby jedna pod drugą, ale tak by zgadzały się rzędy (czyli przecinek pod przecinkiem).
Porównywanie rozpoczynasz od najwyższego rzędu.
Porównaj 0,8 i 0,81
Porównaj 4,314 i 4,4
Porównaj pary ułamków dziesiętnych.
Rozwiązanie
c) To zadanie jest podchwytliwe. W okienku może znaleźć się dowolna cyfra ponieważ o kierunku nierówności decyduje cyfra części dziesiątych (a okienko jest w rzędzie części setnych)
Podaj kilka liczb mniejszych od 0,1.
Rozwiązanie
Zadanie wydaje się niemożliwe do wykonania. W rzędzie części dziesiętnych masz 1, a od 1 mniejsze jest tylko 0.
Aby napisać więcej przykładów musisz ułamek 0,1 rozszerzyć do części setnych
Jeszcze więcej możliwości daje rozszerzenie 0,1 do części tysięcznych
Tabela podaje czasy, jakie uzyskali w biegu na 60 m uczniowie klasy IV a. W jakiej kolejności byliby na mecie, gdyby biegli równocześnie?
Uczeń | czas (s) |
---|---|
Ewa | 13,93 |
Olek | 11,54 |
Adam | 10,9 |
Asia | 12,75 |
Iza | 10,63 |
Bartek | 10,82 |
Janek | 11,25 |
Kasia | 12,07 |
Rozwiązanie
Uczeń, który uzyskał najmniejszy czas, byłby pierwszy na mecie. Należy więc ułożyć liczby w kolejności od najmniejszej do największej.
Możesz zrobić odwrotnie - od największej do najmniejszej - wtedy otrzymasz kolejność od ostatniego do pierwszego na mecie.
Załóżmy, że wybrałeś ten drugi sposób.
Szukasz liczby największej.
W rzędzie dziesiątek wszystkie wyniki mają 1, więc bierzesz pod uwagę rząd jedności. W jednym przypadku występuje 3 - jest to liczba największa (13,92).
2 w rzędzie jedności jest w dwóch przypadkach:
Następnie porównujesz:
Pozostały liczby, które w rzędzie jedności mają 0, więc porównujesz rząd części dziesiątych (podkreślony).
Podsumowując:
Odp.:
Pierwsza na mecie byłaby Iza, później Bartek, Adam, Janek, Olek, Kasia, Asia a na końcu Ewa.
Teksty dostarczyło Wydawnictwo GREG. © Copyright by Wydawnictwo GREG
Autorzy opracowań: B. Wojnar, B. Włodarczyk, A Sabak, D. Stopka, A Szostak, D. Pietrzyk, A. Popławska, E. Seweryn, M. Zagnińska, J. Paciorek, E. Lis, M. D. Wyrwińska, A Jaszczuk, A Barszcz, A. Żmuda, K. Stypinska, A Radek, J. Fuerst, C. Hadam, I. Kubowia-Bień, M. Dubiel, J. Pabian, M. Lewcun, B. Matoga, A. Nawrot, S. Jaszczuk, A Krzyżek, J. Zastawny, K. Surówka, E. Nowak, P. Czerwiński, G. Matachowska, B. Więsek, Z. Daszczyńska, R. Całka
Zgodnie z regulaminem serwisu www.opracowania.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora jest niedozwolone.
Ciekawostki (0)
Zabłyśnij i pokaż wszystkim, że znasz interesujący szczegół, ciekawy fakt dotyczący tego tematu.