Zadania tekstowe staraj się rozwiązywać według następujących punktów:
1. Analiza zadania - małymi literami alfabetu ustalamy niewiadome oraz układamy wyrażenia zgodnie z treścią zadania.
2. Ułożenie równania lub układu równań (w zależności od liczby wprowadzonych niewiadomych: jeżeli w analizie zadania występuje jedna niewiadoma układasz równanie, jeżeli dwie - tworzysz układ równań).
Wybieramy z analizy zadania takie dwa wyrażenia, które przedstawiają tę samą wielkość i łączymy je znakiem równości.
3. Rozwiązanie równania lub układu rownań.
4. Sprawdzenie wyniku z treścią (z warunkami) zadania (czytasz treść zadania, podstawiając otrzymany wynik i sprawdzasz, czy spełnia on warunki zadania).
5. Podanie odpowiedzi.
Rozwiązując zadanie tekstowe, czytaj zawsze bardzo uważnie, kilkakrotnie, treść zadania.
Zwracaj szczególną uwagę na pytanie.
W nim najczęściej jest powiedziane, którą wielkość oznaczyć niewiadomą.
Suma dwóch liczb wynosi 32, a ich różnica -4. Znajdź te liczby.
Rozwiązanie
Analiza zadania:
Sprawdzenie z treścią:
14 + 18 = 32 - suma tych liczb
14 - 18 = -4 - różnica tych liczb.
Zgodne z treścią zadania.
Odp.:
Szukane liczby to 14 i 18.
W klasach IIa i IIb było razem 57 uczniów. W zawodach sportowych wzięło udział 80% uczniów kl. IIa i 75% uczniów kl. IIb, co stanowiło razem 44 uczniów. Ilu uczniów liczyła każda z tych klas?
Rozwiązanie
Sprawdzenie z treścią:
Zgodne z treścią zadania.
Odp.:
Klasa IIa liczy 25 uczniów, a IIb 32.
Za 5 zeszytów i 2 ołówki zapłacono 8,20 zł, a za 8 takich samych zeszytów i 3 takie same ołówki zapłacono 13 zł. Jaka jest cena zeszytu?
Rozwiązanie
Sprawdzenie z treścią:
5 · 1,4 = 7 - tyle kosztowało 5 zeszytów
2 · 0,6 = 1,2 - tyle kosztowały 2 ołówki
7 + 1,2 = 8,2 - tyle zapłacono za 5 zeszytów i 2 ołówki
Zgodne z treścią zadania.
8 · 1,4 = 11,2 - tyle kosztowało 8 zeszytów
3 · 0,6 = 1,8 - tyle kosztowały 3 ołówki
11,2 + 1,8 = 13 - tyle zapłacono za 8 zeszytów i 3 ołówki
Zgodne z treścią zadania.
Odp.:
Zeszyt kosztuje 1,40 zł.
Obwód prostokąta wynosi 60 cm. Jeśli krótszy bok tego prostokąta zwiększymy o 3 cm, a dłuższy skrócimy o 3 cm, to otrzymamy kwadrat. Oblicz pole tego prostokąta.
Rozwiązanie:
Sprawdzenie z treścią:
Odp.:
Pole prostokąta wynosi 216 cm2.
Bażanty i króliki miały razem 35 głów i 98 nóg. Ile było bażantów a ile królików?
Rozwiązanie
Sprawdzenie z treścią:
Odp.:
Było 21 bażantów i 14 królików.
Obwód prostokąta na rysunku jest równy obwodowi trójkąta i wynosi 30. Oblicz x i y.
Rozwiązanie
I to już koniec, bo należało obliczyć tylko x i y.
Odp.:
Niewiadoma x = 5, a y = 7.
Za każde bezbłędnie rozwiązane zadanie uczeń otrzymuje 10 punktów, ale za każde źle rozwiązane zadanie traci 5 punktów. Po rozwiązaniu 20 zadań uczeń otrzymał 80 punktów. Ile zadań rozwiązał dobrze, a ile źle?
Rozwiązanie
Sprawdzenie z treścią:
Zgodne z treścią zadania.
Odp.:
Uczeń dobrze rozwiązał 12 zadań, natomiast 8 źle.
Suma cyfr pewnej liczby dwucyfrowej wynosi 12. Jeśli do tej liczby dodamy 18, to otrzymamy liczbę utworzoną z tych samych cyfr, ale napisanych w odwrotnej kolejności. Jaka to liczba?
Rozwiązanie
Sprawdzenie z treścią:
Zgodne z treścią zadania.
Odp.:
Szukaną liczbą jest 57.
W dwóch skrzynkach były 54 cytryny. Gdy z jednej skrzynki przełożono do drugiej 9 cytryn, wówczas okazało się, że w obu skrzynkach znalazło się tyle samo. Ile cytryn było w każdej skrzynce na początku?
Rozwiązanie
Sprawdzenie z treścią:
W obu skrzynkach jest teraz tyle samo.
Zgodne z treścią.
Odp.:
W I skrzynce było 36 cytryn, a w II 18.
W przepisie na surówkę stosunek ilości marchewki do ilości kapusty wnosi 3 : 8. Ile kg kapusty, a ile marchewki trzeba przygotować, aby zrobić 22 porcje tej surówki po 15 dag każda?
Rozwiązanie
Sprawdzenie z treścią:
Odp.:
Na surówkę trzeba przygotować 0,9 kg marchewki i 2,4 kg kapusty.
Teksty dostarczyło Wydawnictwo GREG. © Copyright by Wydawnictwo GREG
Autorzy opracowań: B. Wojnar, B. Włodarczyk, A Sabak, D. Stopka, A Szostak, D. Pietrzyk, A. Popławska, E. Seweryn, M. Zagnińska, J. Paciorek, E. Lis, M. D. Wyrwińska, A Jaszczuk, A Barszcz, A. Żmuda, K. Stypinska, A Radek, J. Fuerst, C. Hadam, I. Kubowia-Bień, M. Dubiel, J. Pabian, M. Lewcun, B. Matoga, A. Nawrot, S. Jaszczuk, A Krzyżek, J. Zastawny, K. Surówka, E. Nowak, P. Czerwiński, G. Matachowska, B. Więsek, Z. Daszczyńska, R. Całka
Zgodnie z regulaminem serwisu www.opracowania.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora jest niedozwolone.
Ciekawostki (0)
Zabłyśnij i pokaż wszystkim, że znasz interesujący szczegół, ciekawy fakt dotyczący tego tematu.