Wybierz szkołę

Wybierz dział

Zaproszenie do wspólnej nauki

zaprasza Cię do wspólnej nauki fiszek

Połączenie głosowe
Upewnij się, że masz włączone głośniki i mikrofon
Odrzuć

Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne

Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne

Przykład 1

Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne. Dzielimy licznik przez mianownik. Dopisujemy 0, bo 2 = 2,0 = 2,00 = 2,000.

Przykład 2

Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne. Dzielimy licznik przez mianownik. Dopisujemy 0 do 20.

Przykład 3

Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne. Dzielimy licznik przez mianownik. Dopisujemy 0 na końcu.

Przykład 4

Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne. Dzielimy licznik przez mianownik. Dopisujemy 0 na końcu. Dzielenie się nie kończy, powtarza się 3 - jest to okres liczby. Zapisanie 3 w nawiasie oznacza, że 3 się powtarza, 3 jest okresem ułamka.

Przykład 5

Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne. Dzielimy licznik przez mianownik. Spisujemy zero 5 = 5,0 = 5,00 = 5,000. 6 powtarza się - jest okresem ułamka. 6 zapisujemy w nawiasie. Oznacza to, że będzie się powtarzać.

Przykład 6

Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne. Dzielimy licznik przez mianownik. Powtarza się 2 - jest to okres liczby. Okres liczby ujmujemy w nawias.

Ułamki zwykłe można zamieniać na ułamki dziesiętne skończone lub nieskończone okresowe.

Aby wiedzieć, który z ułamków zwykłych można zamienić na ułamek dziesiętny skończony, należy:

Przykład 1

Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne. Skracamy przez 2. Rozkładamy mianownik na czynniki pierwsze. Wystąpiły 2 i 5 - ułamek można zamienić na ułamek dziesiętny skończony.

Przykład 2

Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne. Skracamy ułamek - dzielimy licznik i mianownik przez 4. Rozkładamy mianownik na czynniki pierwsze. W rozkładzie wystąpiły same 5, więc ułamek można zamienić na ułamek dziesiętny skończony.

Przykład 3

Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne. Skracamy ułamek. Rozkładamy mianownik na czynniki pierwsze. W rozkładzie wystąpiły same dwójki, czyli ułamek można zamienić na ułamek dziesiętny skończony.

Przykład 4

Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne. Jest to ułamek nieskracalny. Rozkładamy mianownik na czynniki pierwsze. W rozkładzie wystąpiło 3, więc otrzymamy ułamek dziesiętny nieskończony okresowy.

Przykład 5

Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne. Skracamy ułamek przez 6. Rozkładamy mianownik na czynniki pierwsze. Wystąpiło 3, więc otrzymamy ułamek dziesiętny nieskończony okresowy.

Przykład 6

Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne. Skracamy ułamek przez 3. Rozkładamy mianownik na czynniki pierwsze. Wystąpiło 3, więc otrzymamy ułamek dziesiętny nieskończony okresowy.

Przykład 7

Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne. 13/18 jest to ułamek nieskracalny. Rozkładamy mianownik na czynniki pierwsze. Wystąpiło 3 - więc ułąmek zamieniamy na dziesiętny nieskończony okresowy.

Pogłębiaj wiedzę w temacie: Zamiana ułamków zwykłych na dziesiętne

Zobacz podobne opracowania

  • Podstawowa
  • Matematyka
  • Ułamki dziesiętne
  • Podstawowa
  • Matematyka
  • Ułamki dziesiętne
  • Podstawowa
  • Matematyka
  • Ułamki dziesiętne
  • Podstawowa
  • Matematyka
  • Ułamki dziesiętne
  • Podstawowa
  • Matematyka
  • Ułamki dziesiętne

Ciekawostki (0)

Zabłyśnij i pokaż wszystkim, że znasz interesujący szczegół, ciekawy fakt dotyczący tego tematu.

Teksty dostarczyło Wydawnictwo GREG. © Copyright by Wydawnictwo GREG

Autorzy opracowań: B. Wojnar, B. Włodarczyk, A Sabak, D. Stopka, A Szostak, D. Pietrzyk, A. Popławska, E. Seweryn, M. Zagnińska, J. Paciorek, E. Lis, M. D. Wyrwińska, A Jaszczuk, A Barszcz, A. Żmuda, K. Stypinska, A Radek, J. Fuerst, C. Hadam, I. Kubowia-Bień, M. Dubiel, J. Pabian, M. Lewcun, B. Matoga, A. Nawrot, S. Jaszczuk, A Krzyżek, J. Zastawny, K. Surówka, E. Nowak, P. Czerwiński, G. Matachowska, B. Więsek, Z. Daszczyńska, R. Całka

Zgodnie z regulaminem serwisu www.opracowania.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora jest niedozwolone.