Wybierz szkołę

Wybierz dział

Zaproszenie do wspólnej nauki

zaprasza Cię do wspólnej nauki fiszek

Połączenie głosowe
Upewnij się, że masz włączone głośniki i mikrofon
Odrzuć

Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych (na poziomie ucznia klasy 6)

Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych (na poziomie ucznia klasy 6)

Przykład 1

Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Zamieniamy ułamki dziesiętne na zwykłe, bo 1/3 nie można zamienić na ułamek dziesiętny skończony, a wynik chcemy mieć dokładny. Będziemy wykonywać dzielenie, a potem mnożenie, więc zamieniamy liczby mieszane na ułamki. Dzielenie zastępujemy mnożeniem przez odwrotność drugiej liczby. Wykonujemy pierwsze mnożenie - mnożymy liczniki i mianowniki. Przed wykonaniem drugiego mnożenia skracamy 4 i 42 przez 2, 15 i 10 przez 5. Mnożymy liczniki, mnożymy mianowniki. Sprowadzamy do wspólnego mianownika, jest nim 40. Wyciągamy całości. Skracamy ułamek przez 5.

Przykład 2

Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Mamy wybór: zamienić ułamki zwykłe na dziesiętne (bo otrzymamy dziesiętne skończone) lub zamienić dziesiętne na zwykłe. Zamieniamy ułamki dziesiętne na zwykłe. Ponieważ będziemy mnożyć, zamieniamy 3 3/4 na ułamek. 2 2/5 = 12/5 dzielenie zastępujemy mnożeniem przez odwrotność drugiej liczby. Skracamy 5 i 10 przez 5, a 15 i 12 przez 3 i mnożymy. Sprowadzamy do wspólnego mianownika, jest nim 8. Wykonujemy dodawanie - dodajemy liczniki. Odejmujemy - odejmujemy liczniki, mianownik pozostaje bez zmian. Wyciągamy całości.

Przykład 3

Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Zamieniamy ułamki zwykłe na dziesiętne.

Przykład 4

Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Część działań wykonamy na ułamkach dziesiętnych, 2 działanie na ułamkach zwykłych. Liczby w drugim nawiasie sprowadzamy do wspólnego mianownika - jest nim 12. Wykonujemy pierwsze dzielenie - wcześniej przesuwamy przecinek w obu liczbach o jedno miejsce w prawo. Skracamy 3/12 przez 3. Zamieniamy 3 1/4 = 13/4. Zamieniamy dzielenie na mnożenie przez odwrotność drugiej liczby. Skracamy 13 i 25 przez 13.

Przykład 5

Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Zamieniamy ułamki dziesiętne na zwykłe, bo 2/3 nie można zamienić na ułamek dziesiętny skończony. Wykonujemy mnożenie 1. Skracamy 9 i 3 przez 3; 5 i 10 przez 5. Wykonujemy dodawanie 2. Sprowadzamy ułamki do wspólnego mianownika, jest nim 6. Dodajemy liczniki. Wykonujemy odejmowanie w mianowniku - sprowadzamy do wspólnego mianownika, jest nim 4. Wykonujemy 3. Dzielenie zastępujemy mnożeniem przez odwrotność drugiej liczby. Skracamy 4 i 2 przez 2. Zamieniamy 2 13/6 = 25/6. Zamieniamy dzielenie na mnożenie przez odwrotność drugiej liczby. Skracamy 6 i 2 przez 2, 25 i 5 przez 5.

Przykład 6

Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Mamy wybór: możemy zamienić ułamki zwykłe na dziesiętne lub odwrotnie. Rozwiązujemy to zadanie, zamieniając ułamki dziesiętne na zwykłe. 1 zamieniamy dzielenie na mnożenie przez odwrotność drugiej liczby, skracamy 5 i 10 przez 5; 8 i 4 przez 4. Wykonujemy odejmowanie w pierwszym nawiasie. Wykonujemy mnożenie w drugim nawiasie, przed wykonaniem działania skracamy 100 i 20 przez 20.

Przykład 7

Działania na ułamkach zwykłych i dziesiętnych. Sprowadzamy liczby w liczniku do wspólnego mianownika, jest nim 9. Zamieniamy 0,6 = 6/10. Zamieniamy dzielenie na mnożenie przez odwrotność drugiej liczby. Skracamy 5 i 10 przez 5, 6 i 9 przez 3. Sprowadzamy ułamki w mianowniku do wspólnego mianownika, jest nim 18. Kreskę ułamkową zastępujemy znakiem dzielenia. Zamieniamy dzielenie na mnożenie przez odwrotność drugiej liczby. Skracamy na krzyż.

Zobacz podobne opracowania

  • Podstawowa
  • Matematyka
  • Ułamki dziesiętne
  • Podstawowa
  • Matematyka
  • Ułamki dziesiętne

Ciekawostki (0)

Zabłyśnij i pokaż wszystkim, że znasz interesujący szczegół, ciekawy fakt dotyczący tego tematu.

Teksty dostarczyło Wydawnictwo GREG. © Copyright by Wydawnictwo GREG

Autorzy opracowań: B. Wojnar, B. Włodarczyk, A Sabak, D. Stopka, A Szostak, D. Pietrzyk, A. Popławska, E. Seweryn, M. Zagnińska, J. Paciorek, E. Lis, M. D. Wyrwińska, A Jaszczuk, A Barszcz, A. Żmuda, K. Stypinska, A Radek, J. Fuerst, C. Hadam, I. Kubowia-Bień, M. Dubiel, J. Pabian, M. Lewcun, B. Matoga, A. Nawrot, S. Jaszczuk, A Krzyżek, J. Zastawny, K. Surówka, E. Nowak, P. Czerwiński, G. Matachowska, B. Więsek, Z. Daszczyńska, R. Całka

Zgodnie z regulaminem serwisu www.opracowania.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora jest niedozwolone.