Wybierz szkołę

Wybierz dział

Zaproszenie do wspólnej nauki

zaprasza Cię do wspólnej nauki fiszek

Połączenie głosowe
Upewnij się, że masz włączone głośniki i mikrofon
Odrzuć

Kolejność wykonywania działań (na poziomie ucznia klasy 6)

Kolejność wykonywania działań (na poziomie ucznia klasy 6)

Wykonujemy:

Przykład 1

Kolejność wykonywania działań. Wykonujemy odejmowanie - bo jest w nawiasie. Sprowadzamy do wspólnego mianownika - jest nim 12. Zamieniamy 1 całość z 2 całości. Zamieniamy 1 5/12 na ułamek. Zamieniamy dzielenie na mnożenie przez odwrotność drugiej liczby. Mnożymy liczniki, mnożymy mianowniki, wyciągamy całości. Skracamy ułamek przez 3.

Przykład 2

Kolejność wykonywania działań. Wykonujemy mnożenie w nawiasie. Sprowadzamy ułamki w nawiasie do wspólnego mianownika - jest nim 10. Dodajemy ułamki w nawiasie, dodajemy liczniki, mianownik pozostaje bez zmian. Teraz potęgujemy. Dzielimy - zastępujemy mnożeniem przez odwrotność drugiej liczby. Skracamy 8 i 10 przez 2. Dodajemy liczniki. Wyciągamy całości.

Przykład 3

Kolejność wykonywania działań. Zamieniamy liczby mieszane na ułamki. Mnożymy liczniki, mnożymy mianowniki. Wyciągamy całości. Sprowadzamy do wspólnego mianownika, jest nim 20. Wykonujemy odejmowanie. Teraz wykonujemy dzielenie w mianowniku - zastępujemy mnożeniem przez odwrotność drugiej liczby. Skracamy przed wykonaniem mnożenia: 6 i 27 przez 3, 10 i 5 przez 5. Odejmujemy; 1 = 9/9. Kreskę ułamkową zastępujemy znakiem dzielenia. Zamieniamy 3 11/20 na ułamek. Zastępujemy dzielenie mnożeniem przez odwrotność drugiej liczby. Mnożymy liczniki, mnożymy mianowniki. Wyciągamy całości.

Przykład 4

Kolejność wykonywania działań. Sprowadzamy ułamki w nawiasie do wspólnego mianownika, jest nim 6. Dodajemy. Potęgujemy. Sprowadzamy ułamki w nawiasie do wspólnego mianownika, jest nim 12. Zamieniamy liczby mieszane na ułamki. Dzielenie zastępujemy mnożeniem przez odwrotność drugiej liczby. Skracamy 12 i 6 przez 6. Wyciągamy całości.

Przykład 5

Kolejność wykonywania działań. Wykonujemy mnożenie - zamieniamy liczby miaszane na ułamki. Skracamy na krzyż 8 i 4 przez 4, 3 i 15 przez 3. Wykonujemy drugie mnożenie. Wykonujemy mnożenie. Wykonujemy odejmowanie.

Przykład 6

Kolejność wykonywania działań. Wykonujemy mnożenie; przed mnożeniem skracamy. Dzielenie zastępujemy mnożeniem przez odwrotność drugiej liczby.

Pogłębiaj wiedzę w temacie: Kolejność wykonywania działań

Zobacz podobne opracowania

  • Podstawowa
  • Matematyka
  • Ułamki zwykłe
  • Podstawowa
  • Matematyka
  • Ułamki zwykłe
  • Podstawowa
  • Matematyka
  • Ułamki zwykłe
  • Podstawowa
  • Matematyka
  • Ułamki zwykłe

Ciekawostki (0)

Zabłyśnij i pokaż wszystkim, że znasz interesujący szczegół, ciekawy fakt dotyczący tego tematu.

Teksty dostarczyło Wydawnictwo GREG. © Copyright by Wydawnictwo GREG

Autorzy opracowań: B. Wojnar, B. Włodarczyk, A Sabak, D. Stopka, A Szostak, D. Pietrzyk, A. Popławska, E. Seweryn, M. Zagnińska, J. Paciorek, E. Lis, M. D. Wyrwińska, A Jaszczuk, A Barszcz, A. Żmuda, K. Stypinska, A Radek, J. Fuerst, C. Hadam, I. Kubowia-Bień, M. Dubiel, J. Pabian, M. Lewcun, B. Matoga, A. Nawrot, S. Jaszczuk, A Krzyżek, J. Zastawny, K. Surówka, E. Nowak, P. Czerwiński, G. Matachowska, B. Więsek, Z. Daszczyńska, R. Całka

Zgodnie z regulaminem serwisu www.opracowania.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora jest niedozwolone.