Wybierz szkołę

Wybierz dział

Zaproszenie do wspólnej nauki

zaprasza Cię do wspólnej nauki fiszek

Połączenie głosowe
Upewnij się, że masz włączone głośniki i mikrofon
Odrzuć

Odejmowanie ułamków zwykłych (na poziomie ucznia klasy 4)

Odejmowanie ułamków zwykłych (na poziomie ucznia klasy 4)

Odejmowanie ułamków o jednakowych mianownikach wykonujesz w ten sposób, że odejmujesz liczniki, a mianownik przepisujesz bez zmiany.

Przykład 1

Odejmowanie ułamków zwykłych.

Przykład 2

Odejmowanie ułamków zwykłych.

Jeżeli odjemna wynosi 2, 3, 4 itd. nie zamieniaj wszystkich całości na ułamek - wystarczy jedną!

Przykład 3

Odejmowanie ułamków zwykłych. Porównaj z przykładem 2.

Jeśli odjemnik jest całkowity, to ułamki „nie biorą udziału” w odejmowaniu.

Przykład 4

Odejmowanie ułamków zwykłych. Przypominam: odjemnik to liczba, którą odejmujemy. W przykładzie 4 odjemniki są całkowite.

Łącząc doświadczenia z przykładu 3 i 4, możesz odejmowanie liczb mieszanych wykonywać w ten sposób, że osobno odejmujesz całości, a osobno części ułamkowe.

Przykład 5

Odejmowanie ułamków zwykłych.

Może się zdarzyć, że część ułamkowa odjemnika (liczby, którą odejmujesz) jest większa od części ułamkowej odjemnej (liczby, od której odejmujesz) i wtedy musisz jedną całość odjemnej zamienić na ułamek.

Przykład 6

Odejmowanie ułamków zwykłych. Odjemna to 3 1/8, jedną całość zamieniam na 8/8 (pozostały 2 całości); wtedy część ułamkowa zwiększy się o 8/8 czyli 1/8 + 8/8 = 9/8. 3 1/8 = 2 9/8. Zauważ: 1 = 5/5 = 10/10 = 30/30 itd., czyli licznik jest równy mianownikowi. Jeżeli chcesz jedną całość z liczby 9 12/30 zamienić na ułamek, to liczbę caości piszesz o 1 mniejszą, a część ułamkowa to suma licznika i mianownika. Bez zmian.

Zadanie 1

Odejmowanie ułamków zwykłych. Rozwiąż równania. Szukasz składnika - od sumy odejmij znany składnik. Przypominam: składnik + składnik = suma. Osobno odejmuję 8 - 4 = 4. Sprawdzam, czy po podstawieniu w miejsce x liczby 4 4/20 otrzymam wynik 8 11/20. Szukasz odjemnej - dodaj do różnicy odjemnik. Przypominam: odjemna - odjemnik = różnica. Szukasz odjemnika - od odjemnej odejmij różnicę.

Zadanie 2

Odejmowanie ułamków zwykłych. Waga skrzynki z jabłkami wynosi 18 1/4 kg, a same jabłka ważą 15 3/4 kg. Ile waży skrzynka?

Rozwiązanie

Aby obliczyć wagę skrzynki, musisz od wagi skrzynki z jabłkami odjąć wagę samych jabłek.

Odejmowanie ułamków zwykłych. Nie mogę odjąć od 1/4 ułamka 3/4, więc jedną całość zamieniam na ułamek. Odejmuję 17 - 15 = 2 i 5/4 - 3/4 = 2/4. Jeżeli to możliwe, skracam ułamek. 2/4 skracam przez 2. Skrzynka waży 2 1/2 kg.

Zadanie 3

Odejmowanie ułamków zwykłych. Oblicz sumę dwóch liczb, z których pierwsza wynosi 5 7/9, a druga jest o 2 1/9 większa.

Rozwiązanie

Suma to wynik z dodawania, a dodajesz składniki.

Odejmowanie ułamków zwykłych. I składnik = 5 7/9. II składnik jest o 2 1/9 większy. Aby obliczyć II składnik, do liczby 5 7/9 musisz dodać 2 1/9. Tyle wynosi II składnik. Teraz oblicz sumę. Ułamek 6/9 mogę skrcić przez 3. Suma tych liczb wynosi 13 2/3.

Pogłębiaj wiedzę w temacie: Odejmowanie ułamków zwykłych

Zobacz podobne opracowania

Ciekawostki (0)

Zabłyśnij i pokaż wszystkim, że znasz interesujący szczegół, ciekawy fakt dotyczący tego tematu.

Teksty dostarczyło Wydawnictwo GREG. © Copyright by Wydawnictwo GREG

Autorzy opracowań: B. Wojnar, B. Włodarczyk, A Sabak, D. Stopka, A Szostak, D. Pietrzyk, A. Popławska, E. Seweryn, M. Zagnińska, J. Paciorek, E. Lis, M. D. Wyrwińska, A Jaszczuk, A Barszcz, A. Żmuda, K. Stypinska, A Radek, J. Fuerst, C. Hadam, I. Kubowia-Bień, M. Dubiel, J. Pabian, M. Lewcun, B. Matoga, A. Nawrot, S. Jaszczuk, A Krzyżek, J. Zastawny, K. Surówka, E. Nowak, P. Czerwiński, G. Matachowska, B. Więsek, Z. Daszczyńska, R. Całka

Zgodnie z regulaminem serwisu www.opracowania.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora jest niedozwolone.