Odpowiedzi do zadań z podręczników w apce Skul
pobierzUważny czytelnik powieści na pewno dostrzeże, że jest ona skonstruowana w bardzo spójny i jednolity sposób: główny bohater jest stawiany w trudnych sytuacjach i musi sobie w nich radzić, wykorzystując własne umiejętności i intuicję. Autor za każdym razem daje czytelnikowi pełny zestaw motywów postępowania Bilba, choć te motywy nie zawsze są realistyczne, jasne do zrozumienia. Widać wyraźnie, że Tolkien bierze pod uwagę „nieznany element”, który może mieć wpływ na postępowanie każdego z nas.
Powieść zaczyna się w momencie, kiedy, jak się wydaje, nic nie jest w stanie skłonić Bilba do podróży.
Wyraźnie widać, jak Bilbo rozwija się w trakcie swojej wielkiej podróży. Najpierw decyzje podejmują za niego Gandalf i krasnoludy. Potem to on sam decyduje o postępowaniu swoim i pozostałych uczestników wyprawy. Staje się coraz bardziej świadom swoich mocnych i słabych stron, uczy się pokonywać swoje słabości, przełamywać strach. W końcu zaczyna rozumieć, że jest tylko „małą osóbką na bardzo wielkim świecie”, ale za to osóbką, która walczy w dobrej sprawie, opowiada się po stronie dobra, a to przecież bardzo wiele znaczy. Bilbo zaczyna być świadom swojej wartości, nabiera szacun ku do samego siebie, pozostali bohaterowie zaczynają go zupełnie inaczej traktować, staje się niezależny, samodzielny. Stać go na to, by w rodzinnym Hobbitonie nic sobie nie robić z uwag hobbitów, bo przeżył o wiele więcej niż oni.
Dzięki takiej konstrukcji postaci Tolkien zilustrował bardzo ważną prawdę: każdy z nas w życiu musi podejmować decyzje, aby były one właściwe, trzeba zdać sobie sprawę z motywów własnego postępowania oraz z efektów, jakie może ono przynieść. Unikanie wyborów nie jest możliwe. Sztuka polega na tym, by bez względu, czy osiągnie się cel, czy nie, wierzyć w to, że nasze postępowanie było najlepszym, na jakie było nas w danej sytuacji stać, i byśmy we własnych oczach nie stracili na wartości.
Teksty dostarczyło Wydawnictwo GREG. © Copyright by Wydawnictwo GREG
Autorzy opracowań: B. Wojnar, B. Włodarczyk, A Sabak, D. Stopka, A Szostak, D. Pietrzyk, A. Popławska, E. Seweryn, M. Zagnińska, J. Paciorek, E. Lis, M. D. Wyrwińska, A Jaszczuk, A Barszcz, A. Żmuda, K. Stypinska, A Radek, J. Fuerst, C. Hadam, I. Kubowia-Bień, M. Dubiel, J. Pabian, M. Lewcun, B. Matoga, A. Nawrot, S. Jaszczuk, A Krzyżek, J. Zastawny, K. Surówka, E. Nowak, P. Czerwiński, G. Matachowska, B. Więsek, Z. Daszczyńska, R. Całka
Zgodnie z regulaminem serwisu www.opracowania.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora jest niedozwolone.
Ciekawostki (0)
Zabłyśnij i pokaż wszystkim, że znasz interesujący szczegół, ciekawy fakt dotyczący tego tematu.