Największe zespoły miejskie świata
Zespół miejski | Państwo | Rok | Liczba ludności zespołu miejskiego w mln |
---|---|---|---|
Czunking | Chiny | 2004 | 31,4 |
Seul | Korea | 2000 | 21,4 |
Nowy Jork | Stany Zjednoczone | 2003 | 18,6 |
Sao Paulo | Brazylia | 2003 | 18,6 |
Meksyk | Meksyk | 2002 | 18,3 |
Bombaj | Indie | 2001 | 16,4 |
Szanghaj | Chiny | 2004 | 13,5 |
Los Angeles | Stany Zjednoczone | 2003 | 12,8 |
Kalkuta | 2001 | 13,2 | |
Delhi | Indie | 2001 | 12,8 |
Tokio | Japonia | 2004 | 12,4 |
Dżakarta | Indonezja | 2003 | 12,3 |
Karaczi | Pakistan | 2000 | 11,8 |
Teheran | Iran | 2002 | 11,7 |
Pekin | Chiny | 2004 | 11,6 |
Buenos Aires | Argentyna | 2004 | 11,5 |
Rio de Janeiro | Brazylia | 2003 | 11,2 |
Kair | Egipt | 2003 | 10,8 |
Czengtu | Chiny | 2004 | 10,6 |
Dakka | Bangladesz | 2001 | 10,4 |
Moskwa | Rosja | 2002 | 10,4 |
Manila | Filipiny | 2003 | 10,4 |
Skupienie ogromnej liczby ludności na stosunkowo niewielkim obszarze nieuchronnie prowadzi do powstania wielu problemów. Najważniejszymi z nich są:
1. Ogromna degradacja środowiska przejawiająca się poprzez:
- zanieczyszczenie powietrza przez istniejący w miastach przemysł, paleniska domowe oraz pojazdy spalinowe. Okresowo w czasie bezwietrznej pogody może to prowadzić do powstania niebezpiecznego smogu;
- zanieczyszczenie wód powierzchniowych i podziemnych przez ścieki komunalne i przemysłowe;
- problem składowania odpadów komunalnych;
- hałas komunikacyjny i przemysłowy.
2. Problemy komunikacyjne - częściowo rozwiązywane poprzez budowę metra lub kolei naziemnej.
3. Problem zaopatrzenia ludności w wodę oraz odprowadzania ścieków systemami kanalizacyjnymi.
4. Problemy mieszkaniowe - wynikają z deficytu terenów budowlanych i zwiększających się kosztów budowy.
5. Wzrost przestępczości związany z bezrobociem i brakiem więzi społecznych.
6. Tworzenie się dzielnic nędzy wokół niektórych miast.
W wielu krajach, aby uniknąć nadmiernego rozrostu miast, prowadzi się tzw. deglomerację, czyli planową działalność mającą na celu rozpraszanie osadnictwa. Deglomeracja może być czynna lub bierna.
Deglomeracja czynna najczęściej jest nieskuteczna. Wykorzystuje się tu środki ekonomiczne i administracyjne, takie jak: przenoszenie zakładów przemysłowych poza teren aglomeracji, podnoszenie podatków i cen działek budowlanych, ostre wymogi w zakresie ochrony środowiska lub zakaz meldowania na stałe nowo przybyłych osób.
Dużo skuteczniejsza jest deglomeracja bierna, polegająca na działaniach sprzyjających lokowaniu nowych zakładów przemysłowych na peryferiach lub nawet poza obrębem aglomeracji. Mogą temu służyć pewne instrumenty ekonomiczne: zwolnienia podatkowe, niższe ceny budowy itp.
Teksty dostarczyło Wydawnictwo GREG. © Copyright by Wydawnictwo GREG
Autorzy opracowań: B. Wojnar, B. Włodarczyk, A Sabak, D. Stopka, A Szostak, D. Pietrzyk, A. Popławska, E. Seweryn, M. Zagnińska, J. Paciorek, E. Lis, M. D. Wyrwińska, A Jaszczuk, A Barszcz, A. Żmuda, K. Stypinska, A Radek, J. Fuerst, C. Hadam, I. Kubowia-Bień, M. Dubiel, J. Pabian, M. Lewcun, B. Matoga, A. Nawrot, S. Jaszczuk, A Krzyżek, J. Zastawny, K. Surówka, E. Nowak, P. Czerwiński, G. Matachowska, B. Więsek, Z. Daszczyńska, R. Całka
Zgodnie z regulaminem serwisu www.opracowania.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora jest niedozwolone.
Ciekawostki (0)
Zabłyśnij i pokaż wszystkim, że znasz interesujący szczegół, ciekawy fakt dotyczący tego tematu.