Wybierz szkołę

Wybierz dział

Zaproszenie do wspólnej nauki

zaprasza Cię do wspólnej nauki fiszek

Połączenie głosowe
Upewnij się, że masz włączone głośniki i mikrofon
Odrzuć

Kolejność wykonywania działań (na poziomie ucznia klasy 5)

Kolejność wykonywania działań (na poziomie ucznia klasy 5)

Przy wykonywaniu obliczeń musisz przestrzegać kolejności wykonywania działań, ponieważ nieodpowiednia kolejność doprowadzi do błędnych wyników lub uniemożliwi wykonanie zadania.

Poprawna kolejność wykonywania działań:

Przykłady

Uwaga: w kółeczkach zaznaczono, w jakiej kolejności będziemy wykonywać działania.

Kolejność wykonywania działań.  Dodawanie i odejmowanie to działania równorzędne; wykonuję je kolejno od lewej strony. Mnożenie i dzielenie to działania równorzędne, wykonuję je kolejno od lewej strony. Pierwszeństwo ma działanie w nawiasie. Porównaj wynik z wynikiem z pierwszego przykładu. Zauważ wpływ nawiasu na końcowy rezultat! Pierwszeństwo ma mnożenie, później odejmowanie. Najpierw wykonuję działanie w nawiasie, następnie [ ], na końcu dzielę. Najpierw potęgowanie, teraz dzielenie, na końcu dodawanie.

Zadanie 1

Oblicz wartość wyrażenia: (72 + 11) · 30 - 4 · 6 : 3.

Rozwiązanie:

Obliczyć wartość wyrażenia, to znaczy wykonać zapisane działania. Obliczenia ułatwi Ci znane z lat poprzednich „drzewko”.

Kolejność wykonywania działań. Wyrażenie składa się z dwóch części, więc aby nie tracić czasu, wykonuję działania w obu częściach równocześnie. Wykonałam 7^2 = 7 x 7 = 49 oraz 4 x 6 = 24. Wykonałam 49 + 11 = 60, 24 : 3 = 8. Obliczyłam 60 x 30 = 1800. Wykonałam ostatnie działanie, tzn. odejmowanie.

Odpowiedź:

Wartość wyrażenia wynosi 1792.

Zadanie 2

Oblicz: 438 - (1248 - 1230 : 10) : 15.

Rozwiązanie:

Kolejność wykonywania działań. Zaznaczyłam kolejność wykonywania działań. Znika nawias, bo wszystkie działania już w nim obliczyłam.

Ciekawostki (0)

Zabłyśnij i pokaż wszystkim, że znasz interesujący szczegół, ciekawy fakt dotyczący tego tematu.

Teksty dostarczyło Wydawnictwo GREG. © Copyright by Wydawnictwo GREG

Autorzy opracowań: B. Wojnar, B. Włodarczyk, A Sabak, D. Stopka, A Szostak, D. Pietrzyk, A. Popławska, E. Seweryn, M. Zagnińska, J. Paciorek, E. Lis, M. D. Wyrwińska, A Jaszczuk, A Barszcz, A. Żmuda, K. Stypinska, A Radek, J. Fuerst, C. Hadam, I. Kubowia-Bień, M. Dubiel, J. Pabian, M. Lewcun, B. Matoga, A. Nawrot, S. Jaszczuk, A Krzyżek, J. Zastawny, K. Surówka, E. Nowak, P. Czerwiński, G. Matachowska, B. Więsek, Z. Daszczyńska, R. Całka

Zgodnie z regulaminem serwisu www.opracowania.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora jest niedozwolone.