Odpowiedzi do zadań z podręczników w apce Skul

pobierz

Wybierz szkołę

Wybierz dział

Zaproszenie do wspólnej nauki

zaprasza Cię do wspólnej nauki fiszek

Połączenie głosowe
Upewnij się, że masz włączone głośniki i mikrofon
Odrzuć

Zadania tekstowe (na poziomie ucznia klasy 5)

Zadania tekstowe (na poziomie ucznia klasy 5)

Trudno dać przepis na rozwiązania zadań tekstowych, bo rozwiązań jest tyle, ile zadań. Postaram się przedstawić Ci kilka typowych.

Pamiętaj, że powodzenie w rozwiązywaniu zadań tekstowych w dużym stopniu zależy od dokładnego (nawet kilkakrotnego) przeczytania treści zadania.

Zadanie 1

Pan Jacek postanowił sprzedać połowę swego zbioru znaczków: 185 znaczków polskich i 217 znaczków zagranicznych. Ile znaczków liczył zbiór pana Jacka?

Rozwiązanie:

Zadania tekstowe. Obliczam, ile znaczków sprzedał pan Jacek. Mnożę liczbę sprzedanych znaczków przez 2, bo sprzedał tylko połowę.

Rozwiązanie możesz zapisać w jednym wyrażeniu:

Zadania tekstowe. Z treści zadania wynika zastosowanie nawiasu.

Odpowiedź:

Zbiór pana Jacka liczył 804 znaczki.

Zadanie 2

W hurtowni owoców były trzy gatunki jabłek: I po 15 zł za skrzynkę, II po 14 zł za skrzynkę i III po 11 zł za skrzynkę. Właściciel sklepu kupił 8 skrzynek jabłek I gatunku i 4 skrzynki II gatunku. Ile zapłacił? Ile skrzynek mógłby kupić, gdyby za całą sumę kupił najtańsze jabłka?

Rozwiązanie:

Zadania tekstowe. Kwota, którą zapłacił za 8 skrzynek jabłek I gatunku. Kwota, którą zapłacił za 4 skrzynki jabłek II gatunku. Kwota, którą zapłacił za wszystkie jabłka. Obliczam, ile skrzynek najtańszych jabłek (III gat.) mógłby kupić za 176 zł.

Odpowiedź:

Właściciel sklepu zapłacił 176 zł. Za tę kwotę mógłby kupić 16 skrzynek najtańszych jabłek.

Zadanie 3

W hurtowni „Modna Pani” 9 żakietów kosztuje 1224 zł. Tyle samo kosztują 3 płaszcze. Ile zapłacimy w tej hurtowni za 5 żakietów i 5 płaszczy?

Rozwiązanie:

Zadania tekstowe. Obliczam, ile kosztuje jeden żakiet. 136 to cena jednego żakietu. Teraz obliczam, ile kosztuje jeden płaszcz. Płaszcz kosztuje 408 zł. Obliczam, ile kosztuje pięć żakietów. Obliczam, ile kosztuje pięć płaszczy. Zwróć uwagę, że w tego typu działaniach możesz korzystać z prawa rozdzielności mnożenia względem dodawania i mnożyć w pamięci: (400 + 8) x 5 = 400 x 5 + 8 x 5 = 2000 + 40. Obliczam, ile kosztuje łącznie pięć żakietów i pięć płaszczy.

Odpowiedź:

Za 5 żakietów i 5 płaszczy zapłacimy 2720 zł.

Zadanie 4

Pan Kowalski jechał do Krakowa przez 3 godziny ze średnią prędkością 68 km/h. Droga powrotna do domu trwała 4 godziny. Jak daleko od Krakowa mieszka pan Kowalski? Z jaką średnią prędkością jechał w drodze powrotnej do domu?

Rozwiązanie:

Prędkość 68 km/h oznacza, że w ciągu 1 godziny (skrót: h) przejechał 68 km.

Zadania tekstowe. Jechał przez 3 godz., więc przejechał 3 razy więcej km. Drogę z Krakowa do domu (204 km) przejechał w ciągu 4 godz. W ciągu 1 godz. średnio przejechał 51 km. Średnia prędkość wynosi zatem 51 km/h.

Odpowiedź:

Pan Kowalski mieszka w odległości 204 km od Krakowa. W drodze powrotnej jechał ze średnią prędkością 51 km/h.

Zadanie 5

Państwo Nowakowie kupili telewizor za 1370 zł i magnetowid za 850 zł. Kilka dni później w sklepie ogłoszono promocję: nowa cena telewizora wynosiła 1280 zł, a cenę magnetowidu obniżono o 89 zł. Ile mogli zaoszczędzić państwo Nowakowie, gdyby zrobili zakupy kilka dni później?

Rozwiązanie:

Zadania tekstowe. Tyle pieniędzy wydali państwo Nowakowie na zakup telewizora i magnetowidu. Obliczam nową cenę magnetowidu. Obliczam, ile kosztuje magnetowid i telewizor w czasie promocji. Obliczam różnicę między kwotą, jaką zapłacili, a kosztem zakupów w czasie promocji.

Odpowiedź:

Gdyby państwo Nowakowie kupowali telewizor i magnetowid kilka dni później, zaoszczędziliby 179 zł.

Pogłębiaj wiedzę w temacie: Zadania tekstowe (na poziomie ucznia klasy 5)

Ciekawostki (0)

Zabłyśnij i pokaż wszystkim, że znasz interesujący szczegół, ciekawy fakt dotyczący tego tematu.

Teksty dostarczyło Wydawnictwo GREG. © Copyright by Wydawnictwo GREG

Autorzy opracowań: B. Wojnar, B. Włodarczyk, A Sabak, D. Stopka, A Szostak, D. Pietrzyk, A. Popławska, E. Seweryn, M. Zagnińska, J. Paciorek, E. Lis, M. D. Wyrwińska, A Jaszczuk, A Barszcz, A. Żmuda, K. Stypinska, A Radek, J. Fuerst, C. Hadam, I. Kubowia-Bień, M. Dubiel, J. Pabian, M. Lewcun, B. Matoga, A. Nawrot, S. Jaszczuk, A Krzyżek, J. Zastawny, K. Surówka, E. Nowak, P. Czerwiński, G. Matachowska, B. Więsek, Z. Daszczyńska, R. Całka

Zgodnie z regulaminem serwisu www.opracowania.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora jest niedozwolone.