Przejdź na stronę główną Interia.pl

Wybierz szkołę

Wybierz dział

Zaproszenie do wspólnej nauki

zaprasza Cię do wspólnej nauki fiszek

Połączenie głosowe
Upewnij się, że masz włączone głośniki i mikrofon
Odrzuć

Działania na liczbach naturalnych (na poziomie ucznia klasy 4)

Mnożenie

Mnożenie. Iloczyn, czynnik.

Mnożyć możesz dowolne liczby. Z tabliczki mnożenia wiesz, że 7 · 8 to tyle samo co 8 · 7.

Mnożenie jest przemienne.

Liczba czynników może być większa niż dwa i wtedy korzystasz z łączności mnożenia, tzn. możesz łączyć czynniki w grupy.

Przykład

Mnożenie. Czynniki 2 i 5 łączę, 2 x 5 = 10 i 7 mnożę przez 10, co jest bardzo łatwe.

Mnożenie jest łączne.

W praktyce często korzystasz z obu tych własności równocześnie.

Przykład

Mnożenie. Czynniki 2 i 5 łączę, ponieważ 2 x 5 = 10, a mnożenie przez 10 polega na dopisaniu zera. Łączę 4 i 25. 4 x 24 = 100, a mnożenie przez 100 polega na dopisaniu dwóch zer. Takie połączenie czynników w grupy pozwala na szybkie obliczenie wyniku.

Jeśli jeden z czynników jest równy zeru, to iloczyn wynosi zero.

Przykład

Mnożenie.

Pomnożenie dowolnego czynnika przez 1 daje w wyniku tę samą liczbę.

Przykład

25 · 1 = 25

1 · 155 = 155

1238 · 1 = 1238

Wykonując mnożenie pamięciowe przez liczby dwucyfrowe korzystasz z prawa rozdzielności mnożenia względem dodawania. Mówi ono, że mnożąc sumę przez daną liczbę możesz pomnożyć każdy składnik tej sumy przez tę liczbę, a otrzymane wyniki dodać.

Przykład

Mnożenie. Działania na szarym polu wykonuję w pamięci. Czynnik 17 zastępuję sumą 10 + 7, następnie korzystam z prawa rozdzielności mnożenia względem dodawania i obliczam wynik. 19 zastępuję sumą 10 + 9 i postępuję podobnnie, jak poprzednio.

Zobacz podobne opracowania

Ciekawostki (0)

Zabłyśnij i pokaż wszystkim, że znasz interesujący szczegół, ciekawy fakt dotyczący tego tematu.