Jednym z moich ulubionych przedmiotów w szkole jest sztuka. Lubię ten przedmiot z dwóch powodów. Po pierwsze, nasza nauczycielka sztuki pokazuje nam, jak wyrażać uczucia poprzez rysowanie i malowanie. Mamy dużo zabawy i dużą swobodę podczas tworzenia naszych własnych dzieł sztuki. Po drugie, nauczycielka mówi nam, jak patrzeć na obrazy zawodowych artystów. Często opowiada nam o życiu artystów, których obrazy oglądamy w książkach w klasie albo podczas wycieczek do muzeum. Podczas jednej z lekcji pokazała nam katalog z kolorowymi reprodukcjami obrazów Gauguina. W domu mam inny katalog z reprodukcjami obrazów Gauguina i van Gogha. Kilka lat temu moi rodzice kupili je na wystawie obrazów tych malarzy. Zainteresowałam się tymi dwoma artystami i zaczęłam od studiowania ich życia. To pomaga mi zrozumieć ich sztukę.
Paul Gauguin urodził się w 1848 r. w Paryżu. Rok później jego rodzina wyemigrowała do Peru, aby uciec przed rewolucją. Ojciec Gauguina zmarł w czasie podróży. Przez następnych sześć lat, od 1849 do 1855, matka i dzieci mieszkały u zamożnych i wpływowych krewnych w Limie. Babka Gauguina, Flora, pochodziła z hiszpańskiej rodziny arystokratycznej, a jej ojciec był potomkiem bogatych kolonistów. Wczesne dzieciństwo spędzone w Peru musiało być najszczęśliwszym i najważniejszym okresem w życiu Gauguina. To być może wyjaśnia, dlaczego nie mógł znaleźć spokoju i szczęścia nawet w życiu rodzinnym w Paryżu i Kopenhadze.
Od kiedy jego matka wróciła z dziećmi do Paryża w 1855 roku, Gauguin wciąż uciekał z Francji i odrzucał cywilizację zachodnią. W latach 1861-1865 służył w marynarce handlowej, a potem we francuskiej flocie. W roku 1886 mieszkał w Bretanii, rok później wyjechał do Panamy, a potem na Martynikę. W następnym roku powrócił do Bretanii i został tam aż do 1891 roku. W tym roku odwiedził swoją rodzinę w Kopenhadze i wyjechał na Tahiti. Jeszcze raz powrócił do Paryża w 1893 roku i urządził wystawę swoich prac z Tahiti. Ale dwa lata później opuścił Paryż i Francję na zawsze. Dwa lata przed śmiercią przeniósł się z Tahiti na Markizy, gdzie zmarł 8 maja 1903 r.
Gauguin często brał udział w wystawach impresjonistów od 1879 do 1886 roku, ale rozczarował się impresjonizmem i rozwinął własną technikę malarską. Jego długi pobyt na Tahiti, umiłowanie pierwotnej kultury i dzikiego krajobrazu zmieniły jego życie i ukształtowały go jako artystę. Znajomość biografii Gauguina jest bardzo ważna, aby móc zrozumieć i docenić jego obrazy - ich kolory, atmosferę, kształty i postacie.
One of my favourite school subjects is Art. I like this subject for two reasons. Firstly, our Arts teacher shows us how to express ourselves through drawing and painting. We have much fun and freedom creating our own works of art. Secondly, our Arts teacher tells us how to look at a painting of a professional artist. She often tells us about the lives of artists whose paintings we study from our books in class or on a trip to a museum. In one of the classes our teacher showed us a catalogue with colour reproductions of the paintings by Gaugain. I have another catalogue with reproductions of Gauguin’s and van Gogh paintings at home. A few years ago my parents bought it at the van Gogh and Gauguin exhibition. I became interested in the two artists and started by studying their lives. It helps me understand their art.
Paul Gauguin was born in Paris in 1848. One year later the family emigrated to Peru to escape the revolution. Gauguin’s father died on the journey.
For the next six years, between 1849 and 1855, Gauguin’s mother and the children stayed with her wealthy and powerful relatives in Lima. Gauguin’s grandmother, Flora, was of Spanish aristocratic origin and her father was a descendant of wealthy Peruvian settlers. Gauguin’s early childhood in Peru must have been the happiest and most important time of his life. This perhaps explains why Gauguin could not find peace and happiness even in his family life in Paris and Copenhagen.
Ever since his mother returned with her children to Paris in 1855, Gauguin continually escaped from France and rejected Western civilisation. From 1865 to 1871 he served in merchant marine and then in French navy. In 1886 he lived in Britanny and a year later left for Panama, then Martinique. He returned to Britanny the next year and remained there until 1891. That year he visited his family in Copenhagen and went to Tahiti. The returned to Paris once again in 1893 where he exhibited his Tahitan work. But two years later he left Paris and France forever. Two years before his death, Gauguin moved from Tahiti to the Marquesas Islands where he died on the 8th of May, 1903.
Gauguin often exhibited at Impressionist exhibitions from 1879 till 1886 but became disappointed with Impressionism and developed his own technique. His long stay in Tahiti and his love of primitive culture and wild landscape changed his life and shaped him as an artist. It is very important to know Gauguin’s biography to understand and appreciate his paintings - their colours, atmosphere, forms and figures.
favourite - ulubiony
art - sztuka
to express - wyrazić
drawing - rysowanie
painting - malowanie
freedom - wolność, swoboda
to create - tworzyć
own - własny
work of art - dzieło sztuki
to look at - patrzeć na
painting - obraz
Professional - zawodowy
often - często
catalogue - katalog
reproduction - reprodukcja
a few years ago - kilka lat temu
exhibition - wystawa
to understand - rozumieć
to escape - uciekać
revolution - rewolucja
on the journey - w drodze
to stay - przebywać
wealthy - bogaty
powerful - potężny
relative - krewny
aristocratic - arystokratyczny
origin - pochodzenie
descendant - potomek
settler - osadnik
childhood - dzieciństwo
perhaps - być może
to explain - wyjaśniać
continually - wciąż, stale
to reject - odrzucać
to serve - służyć
merchant marine - marynarka handlowa
navy - flota
to leave - zostawić, opuścić (coś, kogoś)
to leave for - wyjechać do
to remain - pozostać
until - aż do jakiegoś momentu)
from... till... - od... do...
disappointed - rozczarowany
stay - pobyt
primitive - pierwotny
wild - dziki
landscape - krajobraz
to change - zmieniać
to shape - kształtować
to apreciate - doceniać
form - kształt, forma
Teksty dostarczyło Wydawnictwo GREG. © Copyright by Wydawnictwo GREG
Autorzy opracowań: B. Wojnar, B. Włodarczyk, A Sabak, D. Stopka, A Szostak, D. Pietrzyk, A. Popławska, E. Seweryn, M. Zagnińska, J. Paciorek, E. Lis, M. D. Wyrwińska, A Jaszczuk, A Barszcz, A. Żmuda, K. Stypinska, A Radek, J. Fuerst, C. Hadam, I. Kubowia-Bień, M. Dubiel, J. Pabian, M. Lewcun, B. Matoga, A. Nawrot, S. Jaszczuk, A Krzyżek, J. Zastawny, K. Surówka, E. Nowak, P. Czerwiński, G. Matachowska, B. Więsek, Z. Daszczyńska, R. Całka
Zgodnie z regulaminem serwisu www.opracowania.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora jest niedozwolone.
Ciekawostki (0)
Zabłyśnij i pokaż wszystkim, że znasz interesujący szczegół, ciekawy fakt dotyczący tego tematu.