Zaproszenie do wspólnej nauki

zaprasza Cię do wspólnej nauki fiszek

Połączenie głosowe
Upewnij się, że masz włączone głośniki i mikrofon
Odrzuć

Dzień Przeciążenia Informacją

Co roku, 20 października, obchodzony jest Dzień Przeciążenia Informacją. W dzisiejszym świecie telewizji, internetu i social mediów, człowiek otrzymuje czasem zbyt dużą ilość informacji, by móc je przetworzyć. Dzień ma na celu zwrócenie uwagi na ten problem.

Dzień Przeciążenia Informacją
20 października obchodzimy Dzień Przeciążenia Informacją. /123RF/PICSEL

Pierwszy raz terminem „przeciążenia informacją” posłużył się Alvin Toffler w wydanej w 1970 roku książce „Szok przyszłości”. Pojęcie oznacza sytuację, w której dociera do nas zbyt duża ilość informacji, by mózg mógł je przetworzyć. Obserwując to zjawisko, Jonathan Spira, analityk i założyciel firmy Basex, postanowił wskazać w 2007 roku przeciążenie informacjami jako problem roku. Spira, wraz z organizacją Information Overload Research Group, zdecydowali się wprowadzić Dzień Przeciążenia Informacją. 

Godziny spędzone przed ekranami

Według najnowszych badań Polak spędza w internecie średnio ponad sześć i pół godziny dziennie, natomiast wpatrując się w ekrany urządzeń aż dziesięć godzin i dwadzieścia sześć minut. W skali roku jest to aż 159 dni spędzonych przy telewizorze, komputerze czy telefonie. Oprócz tego, że urządzenia te zabierają nam to mnóstwo czasu, to powodują również poważne problemy z kręgosłupem i wzrokiem.

Za dużo informacji

Zbyt duża ilość napływających do nas informacji ma negatywne skutki dla naszego samopoczucia i produktywności. Im więcej wiadomości pozyskujemy, tym intensywniej nasz mózg musi pracować. Umysł się wytęża i zużywa na myślenie oraz analizowanie więcej energii niż przeciętnie. Ogromna ilość bodźców, szybkość pozyskiwania informacji, sprzeczne ze sobą treści sprawiają, że trudno jest rozpoznać, które wiadomości są dla nas istotne i wartościowe. Newsy docierają do nas za pośrednictwem telewizji, prasy, maili, portali internetowych, mediów społecznościowych – w natłoku informacji prawdziwe treści mieszają się z fake newsami, a nam trudno jest się skoncentrować. Dlatego być może warto wpisać w kalendarz 20 października jako dzień wolny od social mediów i internetu.

Dominika Knap

Zobacz najnowsze artykuły