Droga Ellen,
Wspaniale jest znowu mieć wieści od Ciebie. Dziękuję za wiadomości o Twojej szkole. Czy mieszkasz blisko szkoły, czy może musisz daleko dojeżdżać?
Moja szkoła znajduje się pięć kilometrów od mojego domu, więc muszę dojeżdżać specjalnym szkolnym autobusem. Do przystanku autobusowego jest około pięć minut drogi. Wielu innych uczniów dojeżdża moim autobusem, bo nasza szkoła jest największa w okolicy. Szkoła mieści się w wysokim budynku z cegły. Właściwie w jednym budynku mieszczą się dwie szkoły: szkoła podstawowa dla dzieci w wieku od siedmiu do trzynastu lat i gimnazjum dla uczniów w wieku od czternastu do szesnastu lat. My zaczynamy szkołę podstawową, kiedy mamy sześć lub siedem lat. Ja mam dwanaście lat, więc chodzę jeszcze do szkoły podstawowej. W mojej szkole jest około dwustu uczniów. Są to dziewczynki i chłopcy. Niektórzy uczniowie mieszkają w szkole. Uczymy się i bawimy w oddzielnej części budynku, więc nie bawimy się z uczniami z gimnazjum.
Lubię swoją szkołę, bo jest przyjemna i czysta. Ma duże okna i szerokie korytarze. Dzięki temu pełno w niej światła i jest bardzo wygodna. W holu wejściowym jest automat z napojami i czekoladkami. W rogu na końcu holu znajdują się dwa stoły do tenisa stołowego. Chłopcy uwielbiają grać w czasie przerw. Rakietki i plastikowe piłki przynoszą z domu. Mamy dwanaście sal lekcyjnych. Jest w nich dużo kwiatów, plakatów i obrazków. Każda klasa ma osobną salę. Moja sala jest zielono-żółta. Czasem zamieniamy się salami z inną klasą. Zwykle idziemy do pracowni przedmiotów ścisłych, aby przeprowadzić doświadczenia, a do biblioteki i czytelni, aby poszukać książek i czasopism do naszych projektów. Często odwiedzamy pracownię komputerową, aby znaleźć informacje w Internecie lub uczyć się, jak wykorzystać komputer do odrabiania zadania domowego. Trzy razy w tygodniu chodzimy do sali gimnastycznej, aby się bawić i ćwiczyć. Codziennie większość dzieci spotyka się w stołówce, gdzie o dwunastej lub pierwszej jemy drugie śniadanie.
Wejdźmy teraz do mojej sali lekcyjnej. Kiedy się otwiera drzwi, na ścianach można zobaczyć dużo map, plakatów, zdjęć i widokówek. Są tu także specjalne półki na naszą kolekcję kamieni, muszelek i innych przedmiotów, które przywozimy z naszych szkolnych wycieczek i wakacji. W jednym rogu sali jest mała wideoteka z naszymi ulubionymi kasetami wideo. Możemy zwiedzić nasz kraj i cały świat w naszej wideotece! Za każdym razem, kiedy oglądamy nową kasetę, udajemy się w długą podróż do egzotycznych krajów, na inne kontynenty lub w kosmos. Nasza nauczycielka często opowiada nam o niektórych polskich podróżnikach i wspinaczach: Ryszardzie Kapuścińskim, Monice Rogozińskiej, Annie Czerwińskiej, Wandzie Rutkiewicz, Marku Kamińskim i Jasiu Meli. Oni są naszymi bohaterami. Mamy dużą tablicę z ich fotografiami. Bardzo lubię swoją salę lekcyjną i szkołę. Uczę się tutaj, ale także dobrze się bawię!
A Ty? Czy możesz opisać swoją salę lekcyjną w następnym liście? Jacy są Twoi bohaterowie?
Na razie.
Basia
Dear Ellen,
It’s great to hear from you again. Thanks for the news about your school. Is your school near to where you live or do you have to travel a long way?
My school is five kilometres from my house so I have to travel on my school special bus. It takes about five minutes to get to the bus stop.
Many other pupils travel on my bus because our school is the biggest in the area. The school is in a tall, red-brick building. In fact, there are two schools in one building: that is, a primary school for children between the ages of seven and thirteen and a secondary school for pupils between the ages of fourteen to sixteen. We start primary school when we are six or seven years old. I’m twelve so I’m still at primary school. My school has about two hundred pupils. They are girls and boys. Some pupils live at the school. As we learn and play in a separate part of the building, we don’t play with the pupils from the secondary school.
I like my school because it’s clean and pleasant. It has large windows and wide halls. This is why it’s full of light, and it’s very comfortable. There is a slot machine in the entrance hall. We buy soft drinks and bars of chocolate from it. In the far corner of the hall are two tables for table tennis. Boys love playing tennis in their breaks. They bring bats and plastic balls from home. We have got twelve classrooms. There are many flowers, posters and pictures in them. Every class has a separate room. My classroom is green and yellow. Sometimes we change rooms with another class. We usually go to our science room to do experiments and we go to our library and the reading room to look for books and magazines for our projects. We often visit the computer room to find information on the Internet or learn how to use a computer to help us with our homework. Three times a week we go to our gym to have games and exercises. Every day at twelve or one o’clock, most of the children meet for lunch in the lunch-room.
Let’s go inside my classroom now. When you open the door you can see a lot of maps, posters, photographs and postcards on the walls. There are also special shelves for our collection of stones, shells, and other things that we bring back from our school trips and holidays. In one corner of the room there is a small video library with our favourite videos. We can explore our country and the whole world in our video library! Each time we watch a new video, we go on a long journey to exotic countries and continents or into space. Our teacher tells us about some famous Polish travellers and climbers: Ryszard Kapuściński, Monika Rogozińska, Anna Czerwińska, Wanda Rutkiewicz, Marek Kamiński and Jaś Mela. They are our heroes. We’ve got a big noticeboard with photos of them. I like my classroom and my school. I learn here but I also play and have fun!
What about you? Can you describe your classroom in your next letter? What are your heroes?
Bye for now.
Basia
hear from - dostać wiadomość
again - znowu, jeszcze raz
news - wiadomości, informacje
travel - podróżować
a long way - długa droga
bus stop - przystanek autobusowy
take - brać, zająć (czas)
many - dużo, wiele
other - inny
tall - wysoki
red-brick building - budynek z cegły
in fact - właściwie, tak naprawdę
primary - podstawowa
secondary - ponadpodstawowa
still - nadal, jeszcze
hundred - sto
live - mieszkać
some - niektórzy
meet - spotykać
separate part - oddzielna część
large - duży
wide - szeroki
full of light - pełen światła
comfortable - wygodny
slot machine - automat z napojami
entrance hall - hol wejściowy
soft drinks - napoje bezalkoholowe
bar - tabliczka
far - daleki, odległy
break - przerwa
bat - rakietka
poster - plakat
another - inny, kolejny
science - nauka
library - biblioteka
find - znaleźć
use - używać
gym - sala gimnastyczna
exercise - ćwiczenie
every second day - co drugi dzień
inside - wewnątrz
shelf - półka,
shelves - półki
shell - muszla
stone - kamień
object - przedmiot
bring - przynosić, przywozić
corner - róg, kąt
whole - cały
world - świat
explore - badać, zwiedzać
each time - za każdym razem
journey - podróż
space - kosmos
famous - sławni
climbers - wspinacze
hero - bohater
noticeboard - tablica ogłoszeń
have fun - dobrze się bawić
describe - opisać
next - następny
Teksty dostarczyło Wydawnictwo GREG. © Copyright by Wydawnictwo GREG
Autorzy opracowań: B. Wojnar, B. Włodarczyk, A Sabak, D. Stopka, A Szostak, D. Pietrzyk, A. Popławska, E. Seweryn, M. Zagnińska, J. Paciorek, E. Lis, M. D. Wyrwińska, A Jaszczuk, A Barszcz, A. Żmuda, K. Stypinska, A Radek, J. Fuerst, C. Hadam, I. Kubowia-Bień, M. Dubiel, J. Pabian, M. Lewcun, B. Matoga, A. Nawrot, S. Jaszczuk, A Krzyżek, J. Zastawny, K. Surówka, E. Nowak, P. Czerwiński, G. Matachowska, B. Więsek, Z. Daszczyńska, R. Całka
Zgodnie z regulaminem serwisu www.opracowania.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora jest niedozwolone.
Ciekawostki (0)
Zabłyśnij i pokaż wszystkim, że znasz interesujący szczegół, ciekawy fakt dotyczący tego tematu.