Ministerstwo Edukacji i Nauki opublikowało zmiany w kanonie lektur szkolnych. Nie będą już czytani Świetlicki, Kołakowski i Karol May. Zamiast tego dodano kilka pozycji Jana Pawła II, kardynała Wyszyńskiego i Zofii Kossak-Szczuckiej.
Walory edukacyjne i wychowawcze
Nowa lista lektur będzie obowiązywać już od roku szkolnego 2021/2022. Publikując zmiany, resort edukacji zamieścił komentarz uzasadniający modyfikacje w kanonie. Wynika z niego, że nowe książki zamieszczone w spisie, są według MEiN, warte omówienia w szkołach, ponieważ mają dużą wartość edukacyjną i wychowawczą, zawierają wyraźnie zarysowany system wartości oraz są pisane wzorcową polszczyzną.
Uczniowie i nauczyciele niezadowoleni
Większość uczniów i nauczycieli nie jest jednak zadowolona z wprowadzonych zmian. Młodzież chętnie czytała pozycje, które znikają z list lektur obowiązkowych lub uzupełniających, jak Stowarzyszenie umarłych poetów Nancy H. Kleinbaum, Winnetou Karola Maya, wiersze Marcina Świetlickiego czy współczesna powieść młodzieżowa Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi autorstwa Rafała Kosika. W spisie zaczęło figurować po kilka pozycji dotyczących Jana Pawła II, kardynała Wyszyńskiego czy autorstwa Zofii Kossak-Szczuckiej. Pedagodzy oceniają jednak, że omawianie na lekcjach zbyt dużej liczby książek jednorodnych tematycznie i światopoglądowo może zniechęcić uczniów do czytania. Zwracają też uwagę na małą dostępność nowych na liście książek w bibliotekach i księgarniach.
Całą listę zmian zamieszczamy poniżej:
Szkoła podstawowa – klasy I-III
Usunięto z listy:
— Alina Centkiewiczowa i Czesław Centkiewicz, Zaczarowana zagroda;
— Mira Jaworczakowa, Oto jest Kasia;
— Leszek Kołakowski, Kto z was chciałby rozweselić pechowego nosorożca?;
— Marcin Pałasz, Sposób na Elfa.
Nowe lektury:
— Dorota Gellner, Wścibscy;
— Julita Grodek, Mania, dziewczyna inna niż wszystkie. Opowieść o Marii Skłodowskiej-Curie;
— Tom Justyniarski, Psie troski, czyli o wielkiej przyjaźni na cztery łapy i dwa serca;
— Piotr Kordyasz, Lolek. Opowiadania o dzieciństwie Karola Wojtyły (fragmenty);
— Zofia Kossak-Szczucka, Kłopoty Kacperka góreckiego skrzata;
— Åsa Lind, Piaskowy Wilk;
— Aleksandra i Daniel Mizielińscy, Którędy do Yellowstone? Dzika podróż po parkach narodowych.
Szkoła podstawowa – klasy IV-VI
Usunięto z listy uzupełniających:
— Karol May, Winnetou.
Nowe lektury na liście uzupełniających:
— Carlo Collodi, Pinokio;
— John Flanagan, Zwiadowcy. Księga 1. Ruiny Gorlanu;
— Emilia Kiereś, Rzeka;
— Zofia Kossak-Szczucka, Topsy i Lupus;
— Bolesław Leśmian, Klechdy sezamowe;
— Alan Aleksander Milne, Kubuś Puchatek;
— Longin Jan Okoń, Tecumseh;
— Ferdynand Antoni Ossendowski, Słoń Birara;
— Jacek Podsiadło, Czerwona kartka dla Sprężyny;
— Louis de Wohl, Posłaniec króla.
Przeniesiono z obowiązkowych do uzupełniających:
— Rafał Kosik, Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi.
Szkoła podstawowa – klasy VII-VIII
Usunięto z listy uzupełniających:
— Nancy H. Kleinbaum, Stowarzyszenie Umarłych Poetów;
Nowe lektury na liście uzupełniających:
— Lloyd Cassel Douglas, Wielki Rybak;
— Zofia Kossak-Szczucka, Bursztyny (wybrane opowiadanie);
— André Frossard, Nie lękajcie się! Rozmowy z Janem Pawłem II;
— Bolesław Prus, Placówka, Zemsta;
— Henryk Sienkiewicz, Sąd Ozyrysa;
— Nicolas Sparks, Jesienna miłość.
Lektury przeniesione z obowiązkowych do uzupełniających:
— Melchior Wańkowicz, Ziele na kraterze;
— Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei (przeniesione do zakresu rozszerzonego dla liceów i techników).
Liceum, technikum i szkoła branżowa II stopnia
Usunięto z listy obowiązkowych:
— Wybrane wiersze Marcina Świetlickiego (zakres podstawowy);
— Jan Parandowski, Mitologia, część II Rzym (zakres rozszerzony);
— François Villon, Wielki testament — fragmenty (zakres rozszerzony);
— Piotr Skarga, Żywoty świętych — fragmenty (zakres rozszerzony).
Nowe lektury na liście uzupełniających:
— Kronika Książąt Polskich, oprac. Jerzy Wojtczak-Szyszkowski (zakres podstawowy);
— Juliusz Słowacki, Listy do Matki — fragmenty (zakres podstawowy);
— Henryk Sienkiewicz, Listy z podróży do Ameryki — fragmenty (zakres podstawowy);
— Stefan Żeromski, Ludzie bezdomni (zakres podstawowy);
— Ryszard Krynicki, Adam Zagajewski, wybór wierszy (zakres podstawowy);
— Witold Pilecki, Raport Witolda (zakres podstawowy);
— Wiesław Kielar, Anus mundi (zakres podstawowy);
— Zofia Kossak-Szczucka, Pożoga. Wspomnienia z Wołynia 1917–1919 (zakres podstawowy);
— Jarosław Iwaszkiewicz, wybrane opowiadanie (zakres podstawowy);
— John Ronald Reuel Tolkien, Władca pierścieni. Drużyna pierścienia (zakres podstawowy);
— Zofia Kossak-Szczucka, Błogosławiona wina (zakres rozszerzony);
— Ferdynand Antoni Ossendowski, Mocni ludzie; Ludzie, zwierzęta, bogowie (zakres rozszerzony);
— Krystyna Lubieniecka-Baraniak, Gdy brat staje się katem (zakres rozszerzony);
— Jan Paweł II, Przekroczyć próg nadziei — fragmenty; Tryptyk rzymski; Pamięć i tożsamość — fragmenty, Fides et ratio — fragmenty (zakres rozszerzony);
— Karol Wojtyła, Przed sklepem jubilera (zakres rozszerzony);
— Stefan Wyszyński, Zapiski więzienne (zakres rozszerzony);
— Paweł Zuchniewicz, Ojciec wolnych ludzi. Opowieść o Prymasie Wyszyńskim (zakres rozszerzony).
Lektury do samokształcenia dla liceum i technikum
Usunięto z listy:
— Ewelina Nurczyńska-Fidelska, Barbara Parniewska, Ewa Popiel-Popiołek, Halina Ulińska, Film w szkolnej edukacji humanistycznej.
Dodano do listy:
— Jan Błoński, Język właściwie użyty. Szkice o poezji polskiej drugiej połowy XX wieku;
— Grażyna Borkowska, Pozytywiści i inni;
— Włodzimierz Dłubacz, O kulturę filozofii;
— Keith Houston, Książka. Najpotężniejszy przedmiot naszych czasów zbadany od deski do deski;
— Czesław Jaroszyński i Piotr Jaroszyński, Kultura słowa. Podstawy retoryki klasycznej;
— Piotr Jaroszyński, Człowiek i nauka. Studium z filozofii kultury;
— Karl Jaspers, Idea uniwersytetu;
— Teresa Kowalik, Przemysław Słowiński, Królewski dar. Co Polska i Polacy dali światu;
— Jakub Z. Lichański, Retoryka. Historia – Teoria – Praktyka, t. I i II;
— O polską kulturę humanistyczną. Z Mieczysławem A. Krąpcem OP rozmawia Piotr S. Mazur;
— Ryszard Przybylski, Klasycyzm, czyli prawdziwy koniec Królestwa Polskiego.
Komentarze (0)