Wybierz szkołę

Wybierz dział

Zaproszenie do wspólnej nauki

zaprasza Cię do wspólnej nauki fiszek

Połączenie głosowe
Upewnij się, że masz włączone głośniki i mikrofon
Odrzuć

Rozmnażanie i rozwój

Ogólny przebieg rozwoju osobniczego człowieka

W rozwoju człowieka wyróżniamy trzy podstawowe etapy:

I - wzrastania, trwa od urodzenia do około 20 roku życia;

II - stabilizacji i pełni życia, do około 50-60 roku życia;

III - starzenia się, powyżej 60 roku życia.

Etapy rozwoju Charakterystyka
I - wzrastanie Jest złożone z kilku okresów:
  • okres noworodkowy: trwa od 1 miesiąca, jest to przystosowanie się do życia w nowych warunkach;
  • okres niemowlęcy: trwa do końca 1 roku życia. Szybki przyrost wagi i wzrostu, ząbkowanie, dziecko siada, raczkuje, chodzi. Pierwsze próby mówienia.
  • okres poniemowlęcy: trwa od 1 do 3 roku życia. Dalszy wzrost fizyczny, pełne uzębienie mleczne. Mówienie pełnymi zdaniami. Rozwój wyobraźni i rozumowania. Wspólne zabawy z rówieśnikami.
  • okres dzieciństwa: trwa od 4 do 10 roku życia. Szybki rozwój układu ruchu. Zmiana proporcji ciała. Wymiana uzębienia na stałe.
  • okres dojrzewania płciowego: trwa od 11 do 16 roku życia. Dalszy wzrost, zmieniają się proporcje ciała. Pojawia się owłosienie w okolicach narządów płciowych. Pogłębiają się różnice w budowie, typowe dla każdej płci.
  • okres młodzieńczy: trwa od 17 do 20 roku życia. Zakończenie nauki szkolnej. Pierwsza miłość, dojrzałość w działalności społecznej. Zakończenie wzrostu szkieletu.
II - stabilizacja i pełnia życia Największa aktywność zawodowa i społeczna. Zakładanie rodziny.
III - starzenie się Zakłócenia równowagi hormonalnej (okres przekwitania). Zanika stopniowo aktywność płciowa. Następuje odwodnienie i utrata elastyczności tkanek. Postępuje zesztywnienie szkieletu. Zmniejsza się aktywność układu nerwowego.

Charakterystyka okresu dojrzewania

Dojrzewanie jest to okres w rozwoju człowieka, kiedy gruczoły płciowe rozpoczynają wydzielanie hormonów płciowych. Pod wpływem działania hormonów w organizmie dziewczynki i chłopca zachodzi szereg zmian w budowie ciała, czynnościach niektórych narządów oraz w psychice. Pierwszym objawem dojrzewania jest gwałtowny wzrost ciała oraz zmiany w rysach twarzy i wyglądzie skóry. Twarz szczupleje, rozrastają się kości policzkowe i żuchwa. Powiększa się i grubieje nos, rosną uszy. Gruczoły łojowe i potowe coraz obficiej wydzielają swoje produkty. Pojawia się owłosienie pod pachami i w okolicy łonowej.

Wzmożone wydzielanie testosteronu powoduje u chłopców: pojawienie się zarostu na twarzy; zmianę głosu (mutację); przyrost masy mięśniowej i rozrost kości; zmianę sylwetki (szerokie ramiona); powiększenie się prącia, moszny, jąder; wytwarzanie plemników w jądrach; wytryski nasienia w czasie snu (polucje nocne).

U dziewczynek estrogeny mają wpływ na: rozwój gruczołów mlecznych; rozwój macicy, pochwy, jajowodów; dojrzewanie komórek jajowych; pojawienie się miesiączki; zmianę sylwetki (wąskie ramiona, szerokie biodra). Dojrzałość płciową, to znaczy zdolność do produkowania komórek rozrodczych, dziewczęta osiągają w wieku 12-14 lat, a chłopcy w wieku 15-16 lat. Dojrzałość płciowa nie jest równoznaczna z pełną dojrzałością, gdyż taką osiąga się dopiero w wieku 20-25 lat.

Pojawienie się nowych hormonów we krwi wywołuje u dojrzewającej młodzieży zachwiania równowagi organizmu. W okresie dojrzewania zmienia się zasadniczo psychika dziecka. Do najczęściej występujących psychicznych zmian zaliczyć można:

- konflikty z dorosłymi,

- poszukiwanie przyjaźni,

- ociężałość i apatia,

- nadpobudliwość nerwowa,

- trudności w nauce,

- nerwice,

- osłabienie więzi rodzinnych.

Ciekawostki (0)

Zabłyśnij i pokaż wszystkim, że znasz interesujący szczegół, ciekawy fakt dotyczący tego tematu.

Teksty dostarczyło Wydawnictwo GREG. © Copyright by Wydawnictwo GREG

Autorzy opracowań: B. Wojnar, B. Włodarczyk, A Sabak, D. Stopka, A Szostak, D. Pietrzyk, A. Popławska, E. Seweryn, M. Zagnińska, J. Paciorek, E. Lis, M. D. Wyrwińska, A Jaszczuk, A Barszcz, A. Żmuda, K. Stypinska, A Radek, J. Fuerst, C. Hadam, I. Kubowia-Bień, M. Dubiel, J. Pabian, M. Lewcun, B. Matoga, A. Nawrot, S. Jaszczuk, A Krzyżek, J. Zastawny, K. Surówka, E. Nowak, P. Czerwiński, G. Matachowska, B. Więsek, Z. Daszczyńska, R. Całka

Zgodnie z regulaminem serwisu www.opracowania.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora jest niedozwolone.