Przejdź na stronę główną Interia.pl

Wybierz szkołę

Wybierz dział

Zaproszenie do wspólnej nauki

zaprasza Cię do wspólnej nauki fiszek

Połączenie głosowe
Upewnij się, że masz włączone głośniki i mikrofon
Odrzuć

Balladyna (J. Słowacki)

Problematyka

Autor tragedii sięgnął po wędrowne motywy winy, kary i władzy. Bardzo często motywy te pojawiały się w dramatach Williama Szekspira, ale również w dziełach polskich poetów, np. w II cz. Dziadów Adama Mickiewicza. U Słowackiego, podobnie jak u Szekspira:

- władza łączy się ze złem, pragnienie władzy prowadzi do tragedii; władca prędzej czy później staje się zbrodniarzem;

- zbrodnia zawsze zostaje ukarana, jeśli nie przez ludzi, to przez siły nadprzyrodzone działające w imieniu Boga;

- natura jest świadkiem wydarzeń i ludzkich poczynań, obu dramaturgom posłużyła jako czynnik tworzenia nastroju.

Juliusz Słowacki wykorzystał w swoim utworze liczne wątki znane z baśni. Przede wszystkim jest to wyraźny podział bohaterów na dobrych (Alina, Wdowa, Kirkor, pustelnik) i złych (Balladyna, Kostryn, Grabiec). Duże znaczenie mają tu czary: rolę wróżki z baśni odgrywa Goplana. To jej słudzy - Chochlik i Skierka - przywłaszczają sobie koronę Popielów, co krzyżuje plany Kirkora pragnącego zwrócić ją prawowitemu władcy. Koronę zakłada Grabiec - król-błazen. Święty przedmiot zostaje zbezczeszczony, a postać władcy ośmieszona. Przy okazji dochodzi do ujawnienia się ironii romantycznej. Walka Kirkora idzie na marne, choć książę nie zawinił i miał szlachetne plany.

Typowy dla baśni jest także motyw rywalizacji sióstr - dobrej i złej - pojawił się on np. w baśni Ch. Perraulta Wróżki (dobra siostra i zła Franusia). Słowacki wykorzystał motywy baśniowe w oryginalny sposób. Są to motywy odwrócone: zło zwycięża dobro, dobra siostra ginie z ręki złej, czary nie pomagają bohaterom, ale utrudniają im życie.

Obok baśniowych pojawiają się tu motywy legendarne. Najważniejszy z nich to korona Popielów - symbol władzy legendarnego króla Popiela III, pozostającego na wygnaniu. Aby przywrócić byt państwowy niezbędne jest, by na tronie zasiadł prawowity władca. O to walczy Kirkor.

Bohaterowie dramatu są symbolami wartości, to znaczy ich cechy wskazują na konkretne wartości pozytywne lub negatywne:

Alina - dobroć, miłość, altruizm, niewinność, idealizm;

Balladyna - złość, egoizm, ambicja, materializm;

Pustelnik - majestat królewski, dostojeństwo, strażnik praw państwowych i moralnych;

Popiel IV - okrucieństwo, bezprawie, tyrania;

Kirkor - honor, odwaga, szlachetność;

Fon Kostryn - karierowiczostwo, spryt, brak zasad moralnych;

Filon - miłość platoniczna, uduchowiona;

Grabiec - pożądanie,

Wdowa - miłość matczyna,

Goplana - porządek i ład natury.

Tragedia jest złożona z pięciu aktów, podzielonych na sceny. Dramat poprzedza list dedykacyjny, którego adresatem jest Zygmunt Krasiński - jeden z poetów romantycznych, całość została zakończona Epilogiem, przedstawiono w nim rozmowę Publiczności z kronikarzem Wawelem.

Akcja dramatu zawiera kilka wątków: dzieje Balladyny to wątek główny; poboczne: los Aliny, miłość Filona do Aliny, tragedia matki; historia Kirkora, wątek korony Popielów.

Ciekawostki (0)

Zabłyśnij i pokaż wszystkim, że znasz interesujący szczegół, ciekawy fakt dotyczący tego tematu.