Trzech mężczyzn ukrywa się w schowku sprzątaczki w banku. Kiedy na koniec dnia przychodzi czas na zdeponowanie pieniędzy w skarbcu, bandyci związują sprzątaczkę i zabierają jej kartę magnetyczną. Z furgonetki pod bankiem wysiada trzech następnych członków gangu… To wstęp do Felixa, Neta i Niki oraz Gangu Niewidzialnych Ludzi.
Rozpoczęcie roku szkolnego w gimnazjum im. Stefana Kuszmińskiego trwa w najlepsze. Na lekcję wychowawczą w klasie I „a” spóźniają się Felix, Net i Nika. Ma to jednak plusy, bo mogą usiąść w ostatniej ławce. Niestety nie chroni ich to przed atakiem ze strony Marcela i Rubena, którzy odbierają Felixowi jego kieszonkowe.
Aby się bronić, Felix następnego dnia przynosi do szkoły wynalazek taty, który służy do demaskowania kieszonkowców. Felix wykorzystuje go przy kolejnej napaści Marcela.
W domu po lekcjach Felix razem z Niką i Netem próbują wymyślić, jak odzyskać skradzione (nie tylko Felixowi) przedmioty. Mają w tym pomóc wynalazki taty Felixa, których w domu nie brakuje. Na szkolnym strychu dzieciaki gromadzą potrzebny im sprzęt.
W szkole realizują swój plan – funkcję wabika na złodziejaszków ma pełnić latarka. Helikopter zwiadowczy ma pomóc Felixowi ustalić, gdzie jest kryjówka Marcela i Rubena. Urządzenie jednak szybko zostaje przejęte przez sprzątaczkę. Chłopaków śledzi Nika, której udaje się zlokalizować kryjówkę. Net z kolei wysyła tam sprzęt z kamerą, dzięki której wszystko można nagrać. Nika wywiesza na szkolnej gazetce zajęcia skradzionych przedmiotów. Dzieci odbierają swoje zguby. Podczas próby odebrania swojego helikoptera dzieciom sprzątaczki, Net rejestruje ucieczkę furgonetki Gangu Niewidzialnych Ludzi. Net mówi o tym tacie, który współpracuje z policją. Udaje się złapać jednak wyłącznie kierowcę, reszta dalej jest poszukiwana.
Net zaprasza do swojego domu – apartamentu w nowoczesnym bloku – Felixa i Nikę, którym prezentuje Manfreda – program komputerowy, który potrafi się uczyć. Chłopcy chcą go wykorzystać na klasówce z geografii. Nika jest sceptyczna, woli sama się uczyć.
Podczas klasówki Net musi odpierać zarzuty Manfreda (o bezsensowność sprawdzianu, jak i ściągania). Szkolny lekarz stwierdza u chłopca rozdwojenie jaźni. Niepokoi to matkę chłopca. Net musi jednak udać się po pomoc do taty – pana Bieleckiego, bo okazuje się, że do sieci wyciekły kopie Manfreda, które żyją teraz własnym życiem i powodują kłopoty. Ojciec jest rozczarowany postępowaniem syna, ale pomaga rozwiązać problem.
Planowany remont szkoły wymusza likwidację bazy na strychu. Podczas porządków ożywa jeden ze szkieletów, a spanikowana Nika ucieka. To jednak inspiruje dzieciaki do zgłębienia tematyki duchów. Chłopcy odwiedzają skromnie mieszkającą Nikę i czytają książkę o duchach. Następnego dnia okazuje się, że ze szkoły został zwolniony stróż, bo zostawił ją w nocy bez nadzoru. Dzieci podejrzewają, co mogło go wystraszyć. Dyrektor lekceważy jednak ich podejrzenia dotyczące duchów.
Właścicielka kawiarni radzi dzieciom udać się do spirytystki. Najpierw jednak dzieciaki montują w szkole czujniki, które mają ostrzegać przed duchem. Dyrektor nie chce nagłaśniać sprawy. Na strych zostaje wysłany przez Felixa Penetrator. Zjawę udaje się przepędzić falami z komórki Felixa. Dzieciaki idą w końcu do madame Josephine, która zapowiada niezwykłe wydarzenie przed Wielkanocą. Duchy oddają dzieciakom Penetratora, który został na strychu. Ośmieleni zachowaniem zjaw, Felix i Net udają się na strych, gdzie dzięki wskazówkom zjaw, znajdują kabinę samolotu. Dyrektor Stokrotka mówi im, że w czasie wojny na budynek spadł samolot, którym uciekało małżeństwo z córką. Do chłopców dołącza Nika, która na policzku ma ślad po uderzeniu.
Służby usuwają ze szkoły wrak. Do pracy wraca stróż. Ponownie jak w przypadku znalezionej furgonetki, nikt nie wie o udziale Felixa, Neta i Niki w całej sprawie.
Net przyznaje się Nice, że napisał list do prezydenta Warszawy z prośbą o pomoc dla Niki, którą bije ojciec. Dziewczyna boi się domu dziecka, jest przerażona. Chłopakom udaje się odzyskać list od listonosza.
Podczas grudniowej wycieczki przyjaciele słyszą o skarbie w zamku na Kociej Skale. Odłączają się od reszty i znajdują korytarz, gdzie gnom strzeże skarbu Świętopełka. Babcia Lusia opowiada dzieciom o skarbie ukrytym przez Niemców w czasie wojny w podziemiach jednego z kościołów. Dzieci przeprowadzają śledztwo. Okazuje się, że na ruinach kościoła stoi teraz biurowiec. Za drugim razem udaje im się dostać do podziemi i odnaleźć pierścionek babci. Cały skarb wysyłają do rodziców Felixa. Zanim jednak kosztowności trafiają do muzeum, Felix zabiera pierścionek babci, a Net kolejny.
W Wigilię wszyscy uczniowie składają sobie życzenia. Samotną Nikę wieczorem odwiedza Mikołaj z kurtką w prezencie. Zabiera ją na przejażdżkę. Felix z pomocą wynalazków próbuje złapać Mikołaja, ale ponosi klęskę. U Neta pojawia się Nika, która zostaje przyjęta z otwartymi ramionami. Znajduje się dla niej pod choinką także piękny pierścionek.
Podczas ferii w Tatrach i pobytu w Zakopanem przyjaciele przeglądają zdjęcia z pościgu Gangu Niewidzialnych Ludzi. Okazuje się, że ten sam samochód był na Kociej Skale. Uczniowie wyśmiewają stare narty i strój Niki, dziewczyna szybko zjeżdża ze stoku i znika. Felixowi i Netowi pomaga Manfred. Udaje im się odnaleźć ją dopiero następnego dnia w towarzystwie niedźwiedzia albinosa, w którego norze spędziła noc.
Manfred podszywa się pod ojca Niki i dziękuje wychowawcom za pomoc. Nika przyznaje się chłopcom, że jej tata nie żyje od dwóch lat, formalnie jednak jest wśród żywych, dzięki czemu ona może pobierać rentę i nie mieszka w domu dziecka. Siniak nabiła sobie niechcący sama. Net wręcza dziewczynie łańcuszek. Okazuje się, że Nika ma zdolność poruszania przedmiotami (kiedy jest rozemocjonowana) i przeczucia dotyczące przyszłości.
Dzieciaki z pomocą Manfreda śledzą UFO. Kiedy docierają do obiektu, oślepia ich światło. Nika sprawia, że unoszą się w bezpieczne miejsce. Chłopcy chcą sprzedać zdjęcia obiektu. Odkupić chce je tata Felixa, który mówi im, że to tajny projekt, a w Tatrach miał swoje testy. Dzieciaki kasują zdjęcia.
Felix, Net i Nika ponownie zauważają samochód Gangu Niewidzialnych Ludzi. Szef gangu Morten przez program sztucznej inteligencji – Vidoktora przejmuje część zdjęć z Tatr.
Felix w profesorze Kuszmińskim (na którego pracach opiera się jego ojciec) rozpoznaje ducha ze strychu, a także pilota samolotu, który spadł na szkołę. Okazuje się, że profesor miał wtedy przy sobie zeszyt z notatkami, które pomogłyby ojcu Felixa. Okazuje się, że w skrzyni, którą dzieciaki oddały do muzeum, mógł być także notatnik Kuszmińskiego. Udaje się go odnaleźć, ale analizę ma wykonać Vidoktor. Manfred ustala, że siedziba Mortena jest w Silver Tower. Aby zrozumieć, jak wyłączyć Vidoktora, udają się do ratusza, aby obejrzeć „ciało” głównego Manfreda.
Do Silver Tower wchodzą tylko Net i Felix. Gdy odnajdują skaner odczytujący dane z książki profesora Kuszmińskiego, w sali pojawia się Nika, która zabiera książkę. Przyjaciele zostają jednak uwięzieni przez Mortena, który jest usamodzielnioną kopią Vidoktora. Morten chce zabić młodych detektywów z pomocą kobiety – modułowego robota, który cały czas ich śledził. Niewidzialni ludzie okazują się robotami człekokształtnymi, które w razie potrzeby zmieniają się w sprzęty. Dzieciaki walczą z Mortenem. W końcu prowokują Mortena do stworzenia podprogramu, który pozwala im unieruchomić potwora. Uciekają bez książki. W końcu jednak sprowokowanej przez Neta Nice udaje się siłą woli wydobyć notatnik.
Dociera do nich z pomocą pan Polon w pojeździe latającym. Przegląda cierpliwie notatki profesora.
W Wielki Piątek podczas uroczystej akademii przyjaciele puszczają film kompromitujący Marcela. Lany poniedziałek Net i Felix spędzają w domu Polonów, dołącza też Nika. Wspólnie oglądają transmisję z Marsa z trasy pojazdu zbudowanego przez tatę Felixa i z oprogramowaniem ojca Neta. Minister spraw specjalnych odznacza troje przyjaciół orderem. Robot na Marsie pokonuje przeszkodę, którą napotkał. Okazuje się, że to chyba zasługa Niki.
Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialny Ludzi rozpoczyna scena napadu w banku, którego dokonują członkowie gangu. Szybko jednak przenosimy się do gimnazjum im. Stefana Kuszmińskiego, gdzie w klasie I „a” uczą się Felix, Net i Nika. Felix jest ofiarą szkolnych urwisów – Marcela i Rubena, którzy odbierają mu kieszonkowe. Felix z pomocą wynalazku taty jednak kompromituje Marcela, a następnie organizuje wspólnie z Netem i Niką akcję poszukiwania kryjówki, w której chłopcy przechowują skradzione rzeczy. Akcja się udaje (z pomocą przychodzi elektronika i przezorność Niki), a przy okazji Net rejestruje ucieczkę furgonetki Gangu Niewidzialnych Ludzi. Dzięki temu udaje się złapać kierowcę, ale pozostałych członków grupy już nie.
Net z pomocą samouczącego się programu komputerowego próbuje zdać klasówkę z geografii, za co krytykuje go Nika. Niestety przy okazji Manfred (program komputerowy) się duplikuje, a jego kopie wyciekają do sieci. Na szczęście ojciec Neta, pan Bielecki rozwiązuje problem.
Dzieci sprzątają swoją bazę na strychu szkoły przed planowanym remontem. Natykają się na ducha. W historię nie chce uwierzyć dyrektor. Net i Felix odkrywają na strychu wrak samolotu – okazuje się, że pochodzi on z czasów II wojny światowej i uciekała nim para z dzieckiem. Zagadka ducha zostaje wyjaśniona, a wrak samolotu zabrany ze szkoły.
Chłopcy podejrzewają, że Nika jest bita przez swojego ojca. Net pisze list do prezydenta Warszawy z prośbą o pomoc, ale na prośbę Niki odbiera go jednak listonoszowi.
Podczas grudniowej wycieczki do zamku na Kociej Skale Felix, Net i Nika znajdują skarb Świętopełka. Babcia Lusia opowiada im o skarbie ukrytym przez Niemców w podziemiach jednego z kościołów. Dzieci odnajdują ruiny kościoła, na których stoi teraz wieżowiec i wydobywają skarb. Przekazują go przez rodziców Felixa do muzeum, ale zabierają z niego dwa pierścionki – jeden bierze Net, Felix zaś zabiera pierścionek babci.
W Wigilię Nikę odwiedza Mikołaj, który zabiera ją na przejażdżkę. Nie daje się natomiast złapać Felixowi. Nika spędza święta z rodziną Neta. Pod choinką czeka na nią pierścionek.
Podczas pobytu w Zakopanem przyjaciele orientują się, że śledzi ich samochód Gangu Niewidzialnych Ludzi. Wyśmiana przez dzieci Nika zjeżdża samotnie ze stoku. Znajduje się dopiero drugiego dnia w towarzystwie niedźwiedzia albinosa. Nika przyznaje się chłopcom, że jej tata nie żyje, ale tego nie ujawnia, bo dzięki temu może pobierać rentę i uciec przed domem dziecka. Okazuje się, że Nika ma m.in. zdolność poruszania przedmiotami.
Dzieciaki z pomocą Manfreda śledzą UFO. Kiedy jednak chłopcy chcą sprzedać zdjęcia obiektu, tata Felixa mówi im, że to tajny projekt, który był testowany w Tatrach. Część zdjęć próbuje przejąć Morten – szef Gangu Niewidzialnych Ludzi. Pomaga mu w tym program sztucznej inteligencji – Vidoktor.
Felix w profesorze Kuszmińskim rozpoznaje ducha ze strychu, a także pilota samolotu, który spadł na szkołę. W skrzyni, którą dzieciaki oddały do muzeum, znajduje się notatnik Kuszmińskiego, bardzo potrzebny ojcu Felixa. Analizę notatnika ma przeprowadzić Vidoktor. Felix i Net docierają do siedziby Mortena, pojawia się także Nika. Przyjaciele zostają uwięzieni przez Mortena — usamodzielnioną kopie Vidoktora. Okazuje się, że niewidzialni ludzie to człekokształtne roboty, które w razie potrzeby zmieniają się w sprzęty. Dzieciaki walczą z Mortenem. W końcu udaje im się zniszczyć robota, a Nika siłą woli wydobywa książkę.
W lany poniedziałek Net, Felix i Nika razem z rodzinami oglądają transmisję z trasy pokonywanej na Marsie przez pojazd zbudowany przez tatę Felixa z oprogramowaniem ojca Neta. Przyjaciele zostają odznaczeni orderem. Robot na Marsie pokonuje przeszkodę, która blokowała mu dalszą drogą. Oczy wszystkich kierują się na Nikę. Okazuje się, że to chyba jej zasługa.
1. Kradzież w banku, której dokonuje Gang Niewidzialnych Ludzi.
2. Początek przyjaźni Felixa, Neta i Niki – wspólna walka ze szkolnymi złodziejaszkami.
3. Pościg za furgonetką Gangu Niewidzialnych Ludzi, pomoc policji.
4. Net prezentuje przyjaciołom Manfreda – program komputerowy.
5. Ujawnienie się duchów na szkolnym strychu.
6. Net i Felix znajdują wrak samolotu, poznają historię wojennej ucieczki pary z dzieckiem.
7. Net podejrzewa, że ojciec Niki ją bije i pisze list do prezydenta Warszawy.
8. Dzieci odnajdują skarb księcia Świętopełka na Kociej Skale.
9. Poszukiwania skarbu, o którym opowiedziała dzieciom babcia Lusia.
10. Odnalezienie skarbu wraz z pierścionkiem babci.
11. Wizyta Świętego Mikołaja u Niki.
12. Wigilia u Neta, na którą przychodzi też Nika.
13. Ferie w Zakopanem: szalony zjazd Niki, jej zaginięcie i ujawnienie prawdy o ojcu dziewczynki.
14. Felix, Net i Nika tropią UFO, udaje im się zrobić statkowi zdjęcia.
15. Pan Polon ujawnia, że to nie UFO, ale tajny międzynarodowy projekt.
16. Felix rozpoznaje profesora Kuszmińskiego w duchu i pilocie samolotu ze szkoły.
17. Poszukiwania notatnika profesora.
18. Spotkanie Felixa, Neta i Niki z Mortenem – przywódcą gangu.
19. Wyjaśnienie historii gangu, który składa się z człekokształtnych robotów.
20. Walka z Mortenem, unieruchomienie robota i odzyskanie notatnika.
21. Ośmieszenie Marcela podczas szkolnej Gali.
22. Felix, Net i Nika z rodzinami oglądają transmisję z Marsa.
23. Dzieci zostają uhonorowane orderem.
Felix Polon – jeden z trzech głównych bohaterów Felixa, Neta i Niki oraz Gangu Niewidzialnych Ludzi; trzynastoletni blondyn o piwnych oczach i szczupłej sylwetce; jest synem wynalazcy, a jego mama pracuje w banku.
Net Bielecki – wysoki chłopak z wiecznie rozczochraną czupryną; wyjątkowo inteligentny, świetny z matematyki i informatyki, tworzy na bazie projektu ojca sztuczną inteligencję – Manfreda, który towarzyszy dzieciakom we wszystkich przygodach; zauroczony Niką.
Nika Mickiewicz – dziewczyna, którą wyróżniają rude loki i zielone oczy; niepokorna buntowniczka w martensach, która doskonale jednak wie, co jest dobre, a co nie; jest samotna, jej tata nie żyje, co dziewczyna ukrywa przed światem; ma wyjątkowe zdolności: może poruszać przedmiotami na odległość, ma „przeczucia”; jest zwolenniczką nauki i zdobywania wiedzy, a nie wkuwania na pamięć dla ocen.
Manfred — sztuczna inteligencja; program zmodyfikowany przez Neta; Mikołaj w prezencie daje mu robota, który może pełnić funkcję jego ciała;
Pan Bielecki – informatyk, naukowiec, który tworzy oprogramowanie dla robota na Marsa.
Pan Polon – wynalazca, zaangażowany w pomoc policji, tworzy robota na Marsa.
Morten – sztuczna inteligencja, przywódca Gangu Niewidzialnych Ludzi, główny przeciwnik trójki bohaterów, którego tożsamość zostaje odkryta dopiero na końcu.
Akcja Felixa, Neta i Niki oraz Gangu Niewidzialnych Ludzi rozgrywa się współcześnie. Bohaterowie to młodzi uczniowie, którzy przeżywają niecodzienne przygody. Zdarzenia rozgrywają się głównie w Warszawie – tutaj jest szkoła przyjaciół, ich domy, biurowiec, gdzie ukrywa się Morten. Część akcji rozgrywa się także w Zakopanem i zamku na Kociej Skale.
Powieść Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi to opowieść, która łączy w sobie współczesne realia, które uzupełnione są jednak elementami czysto fikcyjnymi, rodem z Harry’ego Pottera. Rzeczywiste elementy dotyczą przede wszystkim codzienności uczniów, ich nauki, tego, jak wygląda świat wokół nich. Nierealne i fantastyczne elementy to: duch profesora, wizyta Świętego Mikołaja, program próbujący przejąć władzę.
W powieści da się odnaleźć elementy:
Felix, Net, Nika i Gang Niewidzialnych Ludzi to powieść, która jako przygodowo-fantastyczna, przykuwa oczywiście uwagę swoją wyjątkową fabułą, na której koncentruje się czytelnik, natomiast za tą fabułą ukryty jest ważny przekaz.
Przede wszystkim bohaterowie mierzą się ze skutkami dynamicznego postępu technologicznego. Fantazje pana Polona i Bieleckiego ziszczają się na oczach czytelników. Tyle tylko, że nie zawsze są one wyłącznie pozytywne. Pojawia się wiele cennych i udanych projektów, ale i takie, które niosą zagrożenie. Przykładem jest choćby niekontrolowana duplikacja Manfreda. Przede wszystkim jednak zagrożenie obrazuje Gang Niewidzialnych Ludzi. Okazuje się, że wynalazki mogą nas wyręczać, podnosić standard życia, ale zawsze trzeba do nich podchodzić z rezerwą, bo mogą nam się wymknąć spod kontroli. Oczywiście wszystko jest ubrane w fantastyczną szatę, ale przekaz powieści Rafała Kosika jest jak najbardziej aktualny.
Ważnym problemem w powieści jest także szkoła, w której uczy się zakuwania, a nie rozwija krytycznego myślenia i miłości do nauki, jaką reprezentuje choćby Nika, która uczy się dla siebie, a nie dla ocen. Lekarz szkolny bez powodu właściwie przypisuje Netowi rozdwojenie jaźni. Nikt nie jest zainteresowany wykorzystaniem talentów, które grupa przyjaciół ujawnia. To wszystko pokazuje, jak wiele w szkole musi się jeszcze zmienić.
W końcu osobnym tematem są relacje przyjaźni między Felixem, Netem i Niką oraz sytuacja rodzinna tej ostatniej. Bohaterowie tutaj pokazują, że nie warto osądzać bez rozmowy, wkładać w schematy, a różnice społeczne i ekonomiczne nie powinny stać na drodze przyjaźni. W powieści pojawia się temat uczciwości, odpowiedzialności za drugiego człowieka, wspierania się w trudnych chwilach. Powieść ma więc także wymiar ogólnoludzki, choć kierowana jest przede wszystkim do młodego odbiorcy.
Felix, Net i Nika oraz Gang Niewidzialnych Ludzi to tytuł, który naprowadza na istotny dla powieści i całej serii, stworzonej przez Rafała Kosika, kontekst. Chodzi o pokrewieństwo z powieściami J. K. Rowling o Harrym Potterze. Konstrukcja tytułów jest analogiczna: główny bohater + problem/wyzwanie. U Rowling główny bohater jest jeden, Kosik natomiast zdecydował się w tytule podkreślić równe znaczenie całej trójki przyjaciół. To jeszcze bardziej wydobywa wątek przyjaźni i zacierania różnic społecznych między trójką bohaterów. U Rowling najpierw był bowiem Potter, a Ron i Hermiona mu towarzyszyli. Niemniej tytuł przez związek z powieściami o Potterze podkreśla gatunkowy związek z powieścią fantastyczną.
Teksty dostarczone przez Grupę Interia. © Copyright by Grupa Interia.pl Sp. z o.o. sp. k.
Opracowania lektur zostały przygotowane przez nauczycieli i specjalistów.
Materiały są opracowane z najwyższą starannością pod kątem przygotowania uczniów do egzaminów.
Zgodnie z regulaminem serwisu www.opracowania.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności.
Ciekawostki (0)
Zabłyśnij i pokaż wszystkim, że znasz interesujący szczegół, ciekawy fakt dotyczący tego tematu.