Wybierz szkołę

Wybierz dział

Zaproszenie do wspólnej nauki

zaprasza Cię do wspólnej nauki fiszek

Połączenie głosowe
Upewnij się, że masz włączone głośniki i mikrofon
Odrzuć

Baśń o kocie w butach (Ewa Szelburg-Zarembina)

Baśń o kocie w butach (Ewa Szelburg-Zarembina)

Czas i miejsce akcji

Baśniowe: dawno, dawno temu, w pewnej wiosce.

Bohaterowie

Jasiek - najmłodszy syn młynarza, uczciwy, skromny, chce żyć z pracy własnych rąk, umie docenić wartość przyjaźni.

Kot w butach - kot, który mówi ludzkim głosem i zachowuje się jak człowiek. Jest przebiegły, sprytny, bardzo lubi Jaśka i chce mu pomóc.

Bracia Jasia - nie kochają brata, nie chcą się z nim podzielić majątkiem, wypędzają go z domu, chociaż jest najmłodszy z nich i powinni mu pomagać.

Plan wydarzeń

1. Śmierć starego młynarza i podział majątku.

2. Spryt i przebiegłość kota:

a) przedstawienie Jaśka jako królewicza Jana,

b) zjedzenie czarnoksiężnika zamienionego w mysz.

3. Uczciwość młynarczyka.

4. Ślub Jaśka z królewną Zosią.

5. Kot bajarzem.

Streszczenie

Pewien młynarz miał trzech synów. Pomagali mu w młynie, gdyż miał bardzo dużo pracy. Chłopi przywozili wozy pełne worków z żytem i pszenicą na mąkę oraz jęczmieniem i prosem na kaszę.

Gdy stary młynarz zmarł, dwaj starsi synowie szybko podzielili majątek między siebie. Jeden wziął młyn, łąkę i pole, a drugi skrzynie ze złotem i drogocennymi futrami. Najmłodszemu, Jaśkowi, zostawili starego kota. Był to jednak kot niezwykły, o czym nie wiedzieli. Zwierzę przemówiło do chłopca ludzkim głosem. Kazało Jaśkowi kupić na jarmarku torbę myśliwską i buty z podkówkami. Kot włożył buty i ruszyli raźno przed siebie. Zatrzymali się nad jeziorem. Jasiek miał się wykąpać, a kot poszedł na polowanie. Nałowił pełną torbę przepiórek i wyszedł na drogę, by zatrzymać złotą karetę, w której jechał król ze swoją córką. Kot lamentował nad nieszczęściem, które rzekomo spotkało jego pana. Opowiadał o zbójcach-okrutnikach, którzy obdarli księcia Jana z szat i wrzucili go do jeziora (sprytny kot ukrył wcześniej ubranie Jaśka w pobliskich krzakach). Król ulitował się i dał Jaśkowi nowe szaty. Zaprosił go też do karocy. Kot wskazał wysoki zamek stojący na górze jako ich siedzibę. Karoca ruszyła wolno, a sprytne kocisko pobiegło szybko naprzód. Spotkał po drodze żniwiarzy pracujących w polu. Byli zaskoczeni widokiem kota w butach z podkówkami. Nakazał im, by powiedzieli przejeżdżającemu królowi, iż pola te należą do księcia Jana.

Popędził dalej do zamku. Mieszkał w nim czarnoksiężnik. Kot podstępnie namówił go, by zamienił się w myszkę, aby udowodnić swą moc czarodziejską. Gdy tak się stało - połknął mysz. Wkrótce nadjechała karoca. Kot powitał króla i jego córkę oraz zdumionego Jaśka, oświadczając, że zamek ten należy do księcia Jana. Jednak najmłodszy syn młynarza nie zgodził się na takie oszustwo. Oświadczył, że majątek chce zdobyć uczciwie, ciężką pracą. Wtedy królewna Zosia wtrąciła się do rozmowy, co doprowadziło do ślubu i weseliska młodych. Kot zamieszkał na królewskim zamku i opiekował się wnukami władcy, opowiadając im bajki.

Problematyka

Jak w każdej baśni, jest tu ukryty morał, będący wskazówką postępowania dla czytelnika: uczciwość zostaje nagrodzona. Jasiek to bohater pozytywny tej baśni - nie chce zdobywać nieuczciwie ręki królewny ani królestwa, dlatego wyjawia prawdę. Pokrzywdzony przez braci nie okazuje złości, pokornie przyjmuje to, co dał mu los. Brzydzi się kłamstwem, nie chce przyjąć majątku zdobytego w nieuczciwy sposób. Zamek czarownika i bogactwa, które po nim pozostały, Jasiek postanawia rozdać między biednych chłopów. Wierzy, że to jest sprawiedliwe.

Baśń ta napisana jest prozą zrytmizowaną, tzn. dzięki stałej liczbie sylab w zdaniach tekstowi został nadany rytm. Autorka użyła także rymów. W baśni jest też dużo dialogów i komentarzy narratora.

Ciekawostki (0)

Zabłyśnij i pokaż wszystkim, że znasz interesujący szczegół, ciekawy fakt dotyczący tego tematu.

Teksty dostarczyło Wydawnictwo GREG. © Copyright by Wydawnictwo GREG

Autorzy opracowań: B. Wojnar, B. Włodarczyk, A Sabak, D. Stopka, A Szostak, D. Pietrzyk, A. Popławska, E. Seweryn, M. Zagnińska, J. Paciorek, E. Lis, M. D. Wyrwińska, A Jaszczuk, A Barszcz, A. Żmuda, K. Stypinska, A Radek, J. Fuerst, C. Hadam, I. Kubowia-Bień, M. Dubiel, J. Pabian, M. Lewcun, B. Matoga, A. Nawrot, S. Jaszczuk, A Krzyżek, J. Zastawny, K. Surówka, E. Nowak, P. Czerwiński, G. Matachowska, B. Więsek, Z. Daszczyńska, R. Całka

Zgodnie z regulaminem serwisu www.opracowania.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora jest niedozwolone.