W języku angielskim są różne rodzaje przymiotników.
Można wyróżnić m.in. przymiotniki:
⇒ wskazujące coś: this, that, these, those
⇒ oznaczające ilość: some, any, no,
⇒ pytające o coś: which, what, whose
⇒ oznaczające czyjąś własność: my, your, his itd., czyli tak zwane dzierżawcze
⇒ oznaczające jakąś cechę: wise, good, tall
Rolę przymiotników mogą pełnić imiesłowy:
⇒ czynny (-ing) np. interesting (ciekawy, interesujący)
The film was interesting. (Film był ciekawy).
⇒ bierny (-ed) np. interested (zainteresowany)
I was interested in that film. (Byłem zainteresowany tym filmem)
W języku angielskim przymiotniki mają taką samą formę bez względu na rodzaj (męski czy żeński) oraz liczbę (pojedynczą czy mnogą)
a clever girl, clever girls a clever boy, clever boys
z wyjątkiem przymiotników, wskazujących w odniesieniu do liczby
this boy (ten chłopiec), these boys (ci chłopcy)
that boy (tamten chłopiec), those boys (tamci chłopcy)
Przymiotnik może występować przed rzeczownikiem
a clever boy
albo po rzeczowniku
John became anxious. (John stał się niespokojny.)
Po czasownikach tak zwanych łączących (linking verbs) stosujemy przymiotnik, a nie przysłówek (jak w języku polskim)
Do czasowników tych należą m.in. feel, become, look, smell, sound, taste, be.
She looked beautiful. /a nie beautifully/
(Ona wyglądała pięknie. /Dosłownie: ona wyglądała piękna./)
It sounds great. (Brzmi świetnie. /Dosłownie: brzmi świetny/)
Częsty błąd: * She looked beautifully.
It sounds greatly.
Jeśli występuje więcej niż jeden przymiotnik, należy zastosować odpowiednią kolejność.
opinia (beautiful)
wielkość (big)
wiek (new)
kształt (round)
kolor (blue)
pochodzenie (German)
materiał (iron)
cel (tennis)
Trzeba tu powiedzieć, że kolejność przymiotników oznaczających wiek, kształt, wielkość, temperaturę i innych może być czasem trudna do ustalenia.
Stopniowanie przymiotników
Jak wiadomo, są trzy stopnie przymiotnika:
⇒ stopień równy, np. short (krótki)
⇒ stopień wyższy, np. shorter (krótszy)
⇒ stopień najwyższy, np. the shortest (najkrótszy) - przed przymiotnikiem w tym stopniu stawiamy przedimek określony the.
Forma
Przymiotniki jednosylabowe tworzą:
⇒ stopień wyższy przez dodanie końcówki -er
taller
⇒ stopień najwyższy przez dodanie końcówki -est
the tallest
Jeśli przymiotnik jednosylabowy kończy się na pojedynczą spółgłoskę poprzedzoną samogłoską, spółgłoskę tę podwajamy (np. big, fat, sad)
big bigger the biggest
Jeśli przymiotnik zakończony jest na -e, dodajemy w stopniu wyższym -r a najwyższym -st (np. brave, fine, nice)
brave braver the bravest
Jeśli przymiotnik zakończony jest na -y, zamieniamy -y na -i oraz dodajemy w zależności od stopnia -er lub -est
busy busier the busiest
Przymiotniki trójsylabowe i dłuższe tworzą
⇒ stopień wyższy przez wstawienie słówka more przed przymiotnik
more beautiful
⇒ stopień najwyższy przez wstawienie słówka the most przed przymiotnik
the most beautiful
Przymiotniki dwusylabowe tworzą stopień wyższy i najwyższy w jeden z powyższych sposobów
⇒ jeśli zakończone są na -ful lub -re, zazwyczaj dodajemy more i the most
useful more useful the most useful
obscure more obscure the most obscure
⇒ jeśli zakończone są na -er, -y lub -ly, zazwyczaj dodajemy końcówkę -er i -est
clever cleverer the cleverest
pretty prettier the prettiest (y zamieniamy na i)
silly sillier the silliest
Jest grupa przymiotników, których stopniowanie jest nieregularne.
Należą do nich m.in.:
bad worse the worst (zły, gorszy, najgorszy)
good better the best (dobry, lepszy, najlepszy)
far farther the farthest (daleki, dalszy, najdalszy)
further the furthest
little less the least (mały, mniejszy, najmniejszy)
Uwaga
Stopniem wyższym far jest farther, ale również further. Zarówno farther jak i further mają znaczenie dalszy, bardziej oddalony, jednak further może znaczyć również dodatkowy.
We were tired. We could not go any farther/further.
(Byliśmy zmęczeni. Nie mogliśmy iść dalej.)
We don't know much at the moment. We need further information.
(Nie wiemy wiele w tym momencie. Potrzebujemy dalszych /więcej/ informacji.)
Stopniem wyższym old jest older. Trzeba jednak pamiętać, że istnieje forma elder, używana tylko w odniesieniu do członków rodziny. Mówimy
This is my elder brother. (To jest mój starszy brat.)
Ale nie możemy powiedzieć: * He is elder than me, a jedynie: He is older than me. Czyli:
My elder brother is 5 years older then me.
(Mój starszy brat jest starszy ode mnie o pięć lat.)
Przymiotniki mogą występować w wielu konstrukcjach.
⇒ w stopniu równym stosujemy
- as ... as w formie twierdzącej
The girl is as beautiful as her mother.
(Ta dziewczyna jest tak piękna jak jej matka)
- not so / not as ... as w formie przeczącej
He is not as/so intelligent as his brother. (Nie jest tak inteligentny jak jego brat)
⇒ w stopniu wyższym stosujemy than
He is taller than his father. (Jest wyższy niż jego ojciec.)
She is more beautiful than her sister. (Jest piękniejsza niż jej siostra.)
Przymiotnik w stopniu wyższym występuje w konstrukcji the + stopień wyższy + the + stopień wyższy
The faster the better. (Im szybszy, tym lepszy /np. samochód/.)
The faster a car is, the more dangerous it may be.
(Im szybszy jest samochód, tym bardziej niebezpieczny może być.)
⇒ w stopniu najwyższym stosujemy przedimek określony the + przymiotnik w stopniu najwyższym ... in/of
(Patrz użycie przedimka określonego the)
The Nile is the longest river in the world. (Nil jest najdłuższą rzeką na świecie)
She is the most intelligent girl in the class.
(Jest najinteligentniejszą dziewczyną w klasie)
Pewne przymiotniki mogą oznaczać grupę ludzi należących do danej kategorii, np. biedni, bogaci, bezrobotni, bezdomni itd. Przymiotnik poprzedzamy przedimkiem określonym the; rzeczownika nie używamy
the poor (biedni), the rich (bogaci), the unemployed (bezrobotni), the homeless (bezdomni)
Przymiotniki występują ze słówkami so i such, używanymi dla wzmocnienia ich znaczenia.
⇒ so występuje z samym przymiotnikiem, rzeczownika nie dodajmy
She is so beautiful. (Ona jest taka piękna.)
⇒ such występuje z przymiotnikiem i rzeczownikiem
She is such a beautiful girl. (Ona jest taką piękną kobietą.)
jeżeli rzeczownik jest w liczbie mnogiej, po such nie dodajemy przedimka -a/an
The elephant has got such big ears. (Słoń ma takie duże uszy.)
Przymiotniki mogą również występować w konstrukcji przymiotnik + to + bezokolicznik
It is difficult to please her. (Trudno ją zadowolić.)
She is difficult to please. (Trudno ją zadowolić) /Zwróćmy uwagę, że już nie używamy her; nie można powiedzieć: * She is difficult to please her)
He was the first man to swim across the English Channel. = He was the first man who swam across the English Channel.
(Był pierwszym człowiekiem, który przepłynął Kanał La Manche.)
I was happy to hear that they were going to get married.
(Byłem szczęśliwy, słysząc, że zamierzają się pobrać.)
Teksty dostarczyło Wydawnictwo GREG. © Copyright by Wydawnictwo GREG
Autorzy opracowań: B. Wojnar, B. Włodarczyk, A Sabak, D. Stopka, A Szostak, D. Pietrzyk, A. Popławska, E. Seweryn, M. Zagnińska, J. Paciorek, E. Lis, M. D. Wyrwińska, A Jaszczuk, A Barszcz, A. Żmuda, K. Stypinska, A Radek, J. Fuerst, C. Hadam, I. Kubowia-Bień, M. Dubiel, J. Pabian, M. Lewcun, B. Matoga, A. Nawrot, S. Jaszczuk, A Krzyżek, J. Zastawny, K. Surówka, E. Nowak, P. Czerwiński, G. Matachowska, B. Więsek, Z. Daszczyńska, R. Całka
Zgodnie z regulaminem serwisu www.opracowania.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora jest niedozwolone.
Ciekawostki (0)
Zabłyśnij i pokaż wszystkim, że znasz interesujący szczegół, ciekawy fakt dotyczący tego tematu.