Odpowiedzi do zadań z podręczników w apce Skul
pobierzMożna wyróżnić cztery rodzaje rzeczownika:
⇒ pospolity: cat (kot), woman (kobieta), chair (krzesło)
⇒ własny: Poland, John,
⇒ abstrakcyjny: love (miłość), hate (nienawiść)
⇒ kolektywny: class (klasa), team (drużyna)
Męski: man (mężczyzna), boy (chłopiec), bull (byk)
Żeński: woman (kobieta), girl (dziewczyna), cow (krowa)
Nijaki: rzeczy oraz ludzie i zwierzęta, których płci lub rodzaju nie znamy
Zazwyczaj brak jest osobnej formy dla rodzaju męskiego i żeńskiego
She is a doctor. (Ona jest lekarzem.)
He is a doctor. (On jest lekarzem.)
z nielicznymi wyjątkami, do których należą m.in. actor (aktor), hero (bohater), host (gospodarz), waiter (kelner)
He is a(n) actor, hero, host, waiter.
She is a(n) actress, heroine, hostess, waitress.
oraz nazwami zwierząt domowych i większych zwierząt dzikich, np.
bull, cow (byk, krowa)
cock, hen (kogut, kura)
dog, bitch (pies, suka)
Zazwyczaj tworzymy ją, dodając do rzeczownika -s
boy, boys
jeśli rzeczownik kończy się na spółgłoskę bezdźwięczną (p, k, t, f), końcówkę -s wymawiamy jako /s/.
taps; cakes; pets; chiefs
Po spółgłoskach dźwięcznych (b, d, g, l, m, n) oraz samogłoskach -s wymawiamy jako /z/.
verbs; friends; bags; bells; names; lessons
Po -ce, -ge, -se, -ze końcówkę -s wymawiamy jako /yz/
a po -ch, -sh lub -x dodajemy -es i czytamy /yz/
matches; dishes; boxes
po -o dodajemy -es albo -s (najlepiej sprawdzić w słowniku)
heroes; potatoes; photos; pianos
są jednak rzeczowniki zakończone na -o do których w liczbie mnogiej możemy dodać -es albo -s
volcanoes lub volcanos
Jeśli rzeczownik kończy się na -y po spółgłosce, -y zamieniamy na -i- i dodajemy -es
country, countries; strawberry, strawberries
ale jeśli przed -y jest samogłoska, nie ma żadnej zmiany
day, days; key, keys
Jest kilkanaście rzeczowników, zakończonych na -f lub -fe, w których w liczbie mnogiej po usunięciu -f lub -fe dodajemy końcówkę -ves, np.
wife, wives (żona)
knife, knives (nóż)
thief, thieves (złodziej)
kilka rzeczowników ma nieregularną liczbę mnogą
man, men (mężczyzna, człowiek)
woman, women (kobieta)
child, children (dziecko)
mouse, mice (mysz)
tooth, teeth (ząb)
goose, geese (gęś)
foot, feet (stopa)
louse, lice (wesz)
(Konkretne przypadki liczby mnogiej rzeczowników najlepiej sprawdzać w słowniku).
Rzeczowniki policzalne odnoszą sie do większości rzeczy, które stanowią jakąś odrębną całość i łatwo jest je policzyć. Można użyć przed nimi przedimek nieokreślony a/an, występują w liczbie pojedynczej i mnogiej. Możemy zadać pytanie How many...?
I bought a book yesterday. (Kupiłem książkę wczoraj.)
How many books did you buy yesterday? (Ile książek wczoraj kupiłeś?)
Przed rzeczownikami policzalnymi możemy użyć liczbę, np. one book, two books
Należą do nich:
⇒ rzeczowniki oznaczające substancje
water (woda), coffee (kawa), bread (chleb), gold (złoto), wood (drewno) etc.
⇒ rzeczowniki abstrakcyjne
love (miłość), hope (nadzieja), death (śmierć), courage (odwaga), information (informacja)
⇒ rzeczowniki, takie jak
furniture (meble), luggage (bagaż)
hair (włosy), news (wiadomość)
Rzeczowniki niepoliczalne występują zawsze w liczbie pojedynczej oraz nie występują poprzedzone przedimkiem nieokreślonym a(n), ale some, any, no
Przeważnie nie stosujemy liczby przed rzeczownikami niepoliczalnymi (wyjątkiem mogą być tu napoje - będąc np. w kawiarni możemy powiedzieć: Two coffees and one tea, please.) Pytając o ilość, stosujemy How much...?
How much bread is there on the table? (Ile chleba jest na stole?)
Tworzymy go następująco:
⇒ do liczby pojedynczej dodajemy 's (również do liczby mnogiej, jeśli rzeczownik nie jest zakończony na -s)
a boy's bike (rower chłopca)
the people's choice (wybór ludzi)
⇒ do rzeczowników w liczbie mnogiej, zakończonych na -s dodajemy sam apostrof (')
the students' house
the boys' bike
⇒ do rzeczowników złożonych -s dodajemy do ostatniego członu
my mother-in-law's kitchen
Teksty dostarczyło Wydawnictwo GREG. © Copyright by Wydawnictwo GREG
Autorzy opracowań: B. Wojnar, B. Włodarczyk, A Sabak, D. Stopka, A Szostak, D. Pietrzyk, A. Popławska, E. Seweryn, M. Zagnińska, J. Paciorek, E. Lis, M. D. Wyrwińska, A Jaszczuk, A Barszcz, A. Żmuda, K. Stypinska, A Radek, J. Fuerst, C. Hadam, I. Kubowia-Bień, M. Dubiel, J. Pabian, M. Lewcun, B. Matoga, A. Nawrot, S. Jaszczuk, A Krzyżek, J. Zastawny, K. Surówka, E. Nowak, P. Czerwiński, G. Matachowska, B. Więsek, Z. Daszczyńska, R. Całka
Zgodnie z regulaminem serwisu www.opracowania.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora jest niedozwolone.
Ciekawostki (0)
Zabłyśnij i pokaż wszystkim, że znasz interesujący szczegół, ciekawy fakt dotyczący tego tematu.