Sztuka oświecenia rozwija się głównie w dwóch kierunkach: klasycznym i rokokowym. Obydwie te tendencje widoczne są w architekturze i malarstwie Francji. Z drugiej połowy XVIII wieku pochodzą znajdujące się w Paryżu klasycystyczny Panteon, Kościół Inwalidów i kaplica pałacowa w Wersalu. Najsłynniejszym malarzem tego okresu we Francji jest Jacques Louis David (1748-1825), autor m.in. Przysięgi Horacjuszów i Portretu pani Recamier. Jego obrazy charakteryzuje chłodna kolorystyka, wyraźne kontury i posągowe ujęcie postaci. Tendencje rokokowe pojawiły się m.in. w malarstwie Jeana Watteau i Francoisa Bouchera oraz w sztuce użytkowej z czasów panowania Ludwika XV.
Zapowiedzią klasycyzmu w Anglii jest katedra Św. Pawła w Londynie. Klasycyzm angielski reprezentuje m.in. budynek British Museum i gmach teatru Covent Garden. W Niemczech w stylu klasycystycznym został zbudowany Teatr Królewski, w Berlinie zaś rokokowe wnętrza uzyskały: pałac Zwinger w Dreźnie oraz Sanssouci w Poczdamie.
Przedstawicielami klasycyzmu w rzeźbie są Antonio Canova (1757-1822) oraz Bertel Thorvaldsen (1770-1844).
Teksty dostarczyło Wydawnictwo GREG. © Copyright by Wydawnictwo GREG
Autorzy opracowań: B. Wojnar, B. Włodarczyk, A Sabak, D. Stopka, A Szostak, D. Pietrzyk, A. Popławska, E. Seweryn, M. Zagnińska, J. Paciorek, E. Lis, M. D. Wyrwińska, A Jaszczuk, A Barszcz, A. Żmuda, K. Stypinska, A Radek, J. Fuerst, C. Hadam, I. Kubowia-Bień, M. Dubiel, J. Pabian, M. Lewcun, B. Matoga, A. Nawrot, S. Jaszczuk, A Krzyżek, J. Zastawny, K. Surówka, E. Nowak, P. Czerwiński, G. Matachowska, B. Więsek, Z. Daszczyńska, R. Całka
Zgodnie z regulaminem serwisu www.opracowania.pl, rozpowszechnianie niniejszego materiału w wersji oryginalnej albo w postaci opracowania, utrwalanie lub kopiowanie materiału w celu rozpowszechnienia w szczególności zamieszczanie na innym serwerze, przekazywanie drogą elektroniczną i wykorzystywanie materiału w inny sposób niż dla celów własnej edukacji bez zgody autora jest niedozwolone.