Przejdź na stronę główną Interia.pl

Wybierz szkołę

Wybierz dział

Zaproszenie do wspólnej nauki

zaprasza Cię do wspólnej nauki fiszek

Połączenie głosowe
Upewnij się, że masz włączone głośniki i mikrofon
Odrzuć

Bajki robotów (S. Lem)

Bajka o maszynie cyfrowej co ze smokiem walczyła

Czas i miejsce akcji

Wydarzenia opisane w utworze rozgrywają się dawno temu, na planecie Kybera.

Bohaterowie

Król Poleander Partobon - konstruktor, pasjonat gier wojennych.

Smok - mieszkał na Księżycu i zagrażał królestwu, stworzony przez maszynę wojenną w drodze pomyłki.

Stara Maszyna Cyfrowa - stara, mądra maszyna cyfrowa, od lat nieużywana, pomogła królowi zniszczyć smoka za pomocą zagadek.

Plan wydarzeń

1. Wojenne hobby króla Poleandra - władcy Kybery.

2. Skonstruowanie maszyny cyfrowej.

3. Stworzenie elektrosmoka na skutek pomyłki maszyny.

4. Niebezpieczeństwo grożące królestwu.

5. Pomoc starej maszyny cyfrowej w unicestwieniu smoka.

6. Niewdzięczność maszyny i jej władcze plany.

7. Zniszczenie maszyny cyfrowej.

8. Nauczka dla króla.

Streszczenie

Król Poleander Partobon był władcą Kybery. Specjalizował się w cybernetyce wojennej. Produkował maszyny, z którymi później prowadził wojnę. Władca posiadał maszynę cyfrową najnowszej generacji. Chcąc sprawdzić jej umiejętności, wysłał na Księżyc (gdzie się znajdowała) depeszę, w której zażądał, by dokonała elektroskoku. Błędne przekazanie wiadomości spowodowało powstanie elektrosmoka, który całkowicie zawładnął Księżycem i zagroził Poleandrowi. Król wysłał w kosmos oddziały wojskowe, ale nie dało to oczekiwanych rezultatów. Smok nadal groził mu odebraniem tronu. Mądry władca przypomniał sobie wówczas o starej maszynie, która już od lat nie była używana. Zgodziła się ona pomóc królowi. Poleciła, aby smok dokonał trzech prostych operacji matematycznych. Potwór miał się podzielić, wyciągnąć z siebie pierwiastek oraz odjąć od siebie. Ostatnie działanie spowodowało zniknięcie elektrosmoka. Poleander Partobon cieszył się zwycięstwem. Zamierzał wyłączyć starą maszynę, lecz teraz ona postanowiła zamienić się w elektrosmoka i zapanować w królestwie. Zdesperowany król rzucił w nią swym pantoflem, tłukąc lampy. Awaria urządzenia spowodowała zmianę hasła „elektrosmok” na „elektrosmoła”. Po maszynie cyfrowej została tylko czarna plama. Odtąd król nie zajmował się cybernetyką wojenną, ale cywilną, ku wielkiemu zadowoleniu poddanych.

Problematyka

Morał wynikający z baśni

Ilustracją do tej bajki może być przysłowie: „Kto mieczem wojuje, od miecza ginie”. Król Poleander poczuł się zagrożony nie z powodu jakiegoś zewnętrznego wroga, ale przez wynalazki, które sam skonstruował. Nie należy więc bawić się w niebezpieczne gry, gdyż mogą wymknąć się spod kontroli i wtedy mała pomyłka może doprowadzić do katastrofy.

Motywy baśniowe

Magiczne elementy (maszyna cyfrowa, która potrafiła wykonać każdy rozkaz), nieprawdopodobne zdarzenia, umieszczenie świata przedstawionego w innym czasie, morał wynikający z bajki.

Ciekawostki (0)

Zabłyśnij i pokaż wszystkim, że znasz interesujący szczegół, ciekawy fakt dotyczący tego tematu.